fredag 29 augusti 2008

Tankar kring könsrollskonservativa

Sitter här och är i funderingar, tänker på det där i mitt tycke könsrollskonservativa artikeln av Jessica Zandén och Cecilia Gyllenhammar Länk som lades upp för några dagar sedan, och dom efterkommande inläggen i detta ämne.
Inte hjälpte det heller när Karin Eder-Ekman förklarade sig varför hon lade detta inlägg Länk, det hela känns som att det finns en tanke att vilja provocera för att skapa debatt, men varför är detta så intressant att vilja föra fram? Varför denna fortsatta fixering vid "biologiska" kvinnor och män? Det hela är bara i mina ögon ett fortsatt ursäkt ande och försköning av misshandel, för vad är det som ska föras fram och vadär det dom vill ha sagt här undrar jag då.

Som i den andra artikeln Länk vad är denna hyckleri och moralpanik som dom skriver? Jag ser det bara oss dom själva.
Dom talar om komplexiteten oss personer, och nämner tidigare att folk måste få vara biologiska, och talar då om "riktiga" kvinnor och män, var någonstans är komplexiteten i det?

Det låter lite som att argumenten dom använder sig av som exempelvis högre grad av skilsmässor är liknande dom som en får höra som feminist av olika konservativa grupper som gärna beskyller feminism för detta samt för stressen i samhället. Där kärnan i dessa konservativa argument är att den "hemska" feminism tvingar alla stackarna "biologiska" kvinnor och män att "gå emot sin natur" en "natur" som förövrigt mera baserar sig på 1800-tals tänkande kring kvinnor och män.

Sedan anklagas feminism för att dölja brister och att känslor inte får levas ut, och den vanliga propagandan och jämförelsen med nazister visar på att dom inte har några argument alls, annat än att fortsätta skylla på feminism för allt som händer.
För det något som hindras så är det att alla individer får just vara sig själva utan tvång med könsroller, vilket dessa två uppenbarligen inte tänkt på alls.

Sen när dom börjar nämna sådant som att det finns kvinnor som dras till psykiskt sjuka män som sitter fängslade på olika anstalter så går det från det att i varje fall gissa på att det är ytterligare en tanke om "biologiska" kvinnor och män, varför blir en inte förvånad? Det är alltså tillbaka till "riktiga" kvinnor och män tänkandet igen, oj så ovanligt...

När ska dessa konservativa fatta att jämställdhet och spänning i livet inte är motsatser, och att påtvingade könsroller inte är komplexitet.
Dom nämner ju själva "Här pågår en upptäcktsfärd förbi moral, rädsla och fördomar" men har uppenbarligen inte tänk över sina egna fördomar och rädsla för komplexa individer, en rädsla som jag tror grundar sig i en förvirring när alla inte passar in på könsroller eller vill anpassa sig efter dom.
När könsrollskonservativa inte längre kan sätta in folk i facket "riktig" kvinna och man så uppstår denna förvirring och efter följande rädsla för det okända.

3 kommentarer:

  1. Jag tycker det är pinsamt för kvinnligheten att deras korkade artikel får publiceras. Nog kan de bättre!

    Det där med "riktiga män" och "riktiga kvinnor" och fängelsekunder får en ny dimension i och med Arbogarättegången. Enligt Expressen får den misstänkta kvinnan mängder av brev från män - på samma sätt som fängslade män får brev från kvinnor... http://vasteras.expressen.se/Nyheter/1.1281724/svenska-mannens-brev-till-christine

    SvaraRadera
  2. Ja där ser en ju hur det ser ut, för det är ju ett ofta återkommande argument från olika personer och grupper att bara kvinnor dras till "riktiga macho män" i fängelser och att "det är det många kvinnor vill ha" liksom, visst visst, nä du tänker jag då, för mycket konsvervatism i huvudet på dom.

    SvaraRadera
  3. Hoppas att ditt andra inlägg inte blir ditt sista.

    Hejja, hejja - vi behöver fler kloka röster i bloggosfären!

    SvaraRadera

Jag tillåter numera även anonyma kommentarer, som ett test så länge. Blir det för mycket troll så stänger jag (igen) ner den funktionen. Och jag granskar också alla inkommande kommentarer innan jag släpper igenom dom. Och till anonyma - skriv gärna ett namn. Det blir lättare med eventuell diskussion då.

Och läs gärna mina regler för min blogg.