söndag 21 december 2008

Porr och mainstream porr, det generella och negativa inom porren - del 2.

Jag kommer nu att diskutera mera om olika negativa aspekter inom porr samt generellt det som skildras i porren.

Jag skrev lite om följande i föregående inlägg men fortsätter här.
Porr tenderar att följa samma linjer, det hela börjar med lite ”förspel” med oral tillfredsställelse, dock så är det mera sällan att det är kvinnan som får detta, utan det är mannens penis som tillfredsställs. Klitoris stimulans, om det händer, brukar också vara väldigt kort jämfört mot penis stimulans.
Sedan över går det till penetrering, vaginalt, analt och oralt, oavsett om det är penis, massagestav eller buttplugg eller liknande som används så är det kvinnan som förväntas ta emot allt. Sedan avslutas det generellt med ett ansiktssprut eller munsprut.


Porren och då mainstream porr spelar mycket på makt, generellt så skildras kvinnan som den undergivne medan mannen som den dominanta. Även minoriteter inom porr såsom ”feminist porr” och queerporr så blir det, om det än blandas mellan könen, att den som är feminin skildras som undergiven och den som är maskulin som dominant.

Jag har tagit upp i ett exempel i förra inlägget att en vanlig scen är när en kvinna tillfredsställer en man oralt så står hon på knä medan om han tillfredsställer henne så skildras det extremt sällan så eller inte alls. Samt att det är skillnad på hur kvinnan behandlar mannen och tvärtom. Kvinnan mera mjukt, hon kan ta tag i hans huvud men inte på ett hårt sätt, eller så rör hon inte hans huvud alls, det hela är i en mera mjuk stil. Tvärt om så går det hårdare till, det är inte ovanligt att mannen tar tag i kvinnans huvud på ett väldigt hårt sätt och det orala utförs på ett väldigt grovt sätt.

Detta syns även generellt i mycket annat, kvinnan är den som förs runt, trycks ner, tas tag i på ett hårdhänt sätt, det omvända är som sagt mera ovanligt. Många brukar även här säga att ”kvinnan är också aktiv och tar för sig!” ta för sig genom att vara aktivt undergiven och visa att en vill bli hårdhänt behandlad är det som generellt händer. Så varför alltid detta? Varför ska det generellt skildras på detta sätt? Och varför alltid dessa argument för att ursäkta dessa normativa maktstrukturer? I mitt tycke , ett ursäktande argument som kommer från allt ifrån porrliberaler och även från olika feminister.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag tillåter numera även anonyma kommentarer, som ett test så länge. Blir det för mycket troll så stänger jag (igen) ner den funktionen. Och jag granskar också alla inkommande kommentarer innan jag släpper igenom dom. Och till anonyma - skriv gärna ett namn. Det blir lättare med eventuell diskussion då.

Och läs gärna mina regler för min blogg.