onsdag 14 januari 2009

Porr och mainstream porr, det generella och negativa inom porren - del 4

I denna fjärde del så tänker jag ta upp några av dom vanligaste argumenten som en får höra i diskussioner kring porr.

Ett argument som är extremt vanligt: "ja men dom som sysslar/tittar på det måste väl få ha fritt val att göra detta?!" ja och det sägs det inte heller att dom inte får - varför ska detta argument alltid komma upp? Det handlar inte om att förbjuda dessa att titta men att peka ut alla negativa aspekter i porren, sen får dessa själva avgöra vad dom vill göra och inte göra. Grejen är den att det argumenteras alltid som att det är exakta fria val helt fritt från omvärldens påverkan på grund av normer. Som att det inte fanns någon påverkan alls från maktstrukturer i samhället eller omkring individen som sedan internaliseras. Porren och mainstream porren bygger och hjälper till att bygga ideal och normer, dessa påverkar gruppen vilket påverkar individen samt att individens val även påverkar gruppen i stort.

Ytterligare ett argument som en får höra från porrförsvarare: "det rör sig om helt fria val och individer får njuta och göra som dom vill!" ja individer får njuta och göra men nu är det inte bara "fria val" eftersom det knappast är en tillfällighet att så många gör dessa "fria val" i linje med det kön dom förväntas passa in i. Varför detta verkar vara så extremt svårt att förstå får mig att undra faktiskt.

I debatter så brukar ofta argumentet från porrliberaler att porr=sex läggas fram - porr är inte lika med sex, punkt! Även om det inte sägs rakt ut så är det där tanken ofta hamnar från dom som försvarar porren. Porren ses som extra skyddsvärd och har blivit som flera andra delar i samhället en slags zon där all kunskap kring strukturer och normer och något som helst kritisk tänkande helt plötsligt verkar vara puts väck. Eftersom en som feminist kritiserar andra delar av samhället för dess misogyna och sexistiska syn så vill en kritisera porren och mainstream porren för detta. Även bland en del feminister så försvaras porren och dom i sin tur hjälper ju till att bygga på att porren ses just som extra skyddsvärd och den där zonen där allt feministisk tänkande - den feministiska medvetenheten – förminskas och osynliggörs.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag tillåter numera även anonyma kommentarer, som ett test så länge. Blir det för mycket troll så stänger jag (igen) ner den funktionen. Och jag granskar också alla inkommande kommentarer innan jag släpper igenom dom. Och till anonyma - skriv gärna ett namn. Det blir lättare med eventuell diskussion då.

Och läs gärna mina regler för min blogg.