onsdag 4 februari 2009

Feminismer och idéer kring normer och val

På min blogg och andra feministiska bloggar och då en som jag brukar läsa, meta Gamla hundar kan också sitta så är det något som kommer upp ofta så är det maktanalyser, problematiserande kring normer och val.
När jag besökte feministing.com i morse så såg jag ett inlägg. Det berör lite grann olika feminismer, mest radikalfeminism och liberalfeminism eftersom dessa kan sägas vara vara på olika sidor i normer och val diskussioner.


Som jag själv har diskuterat om förut och som även flera av kommentarerna i inlägget gjorde - ett val är ju inte alltid helt fritt (i mitt tycke så val inte så fria som många vill tro - dessa val är ofta könade) för många av dessa "fria val" förstärker ju strukturer som faktiskt inte kan finnas utan valen, och som visserligen kan ge en individ olika sorters val men som fortfarande är inom själva normen - varken mer eller mindre. Samt att normer kan ge en trygghets känsla för individer som då kan stanna kvar, fast detta val fortsätter att begränsa dessa individer. Detta är i mitt tycke något som allt flera inte verkar vilja tala om. Istället läggs det energi på att diskutera det fria valet och maktanalysen göms undan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag tillåter numera även anonyma kommentarer, som ett test så länge. Blir det för mycket troll så stänger jag (igen) ner den funktionen. Och jag granskar också alla inkommande kommentarer innan jag släpper igenom dom. Och till anonyma - skriv gärna ett namn. Det blir lättare med eventuell diskussion då.

Och läs gärna mina regler för min blogg.