onsdag 11 februari 2009

Kvinnor får färre orgasmer visar en undersökning i USA

I en artikel av Hannah Seligson och på Feministing så talas det om en undersökning som har gjorts av Paula England en sociologi professor på Stanford universitet och flera andra, och som ska släppas senare i år i en bok, så visar att kvinnliga högskolestudenter får orgasmer bara hälften så ofta som männen när dom dejtar mer än två gånger och bara en tredjedel så ofta på första dejten. (I artikeln används ordet "hookups" vilket betyder att det handlar om mer än en dejt, jag hade bara inget liknande ord att översätta till)
Artikeln fortsätter även att säga att synen (en negativ syn som drabbar kvinnor) eller ska en säga normerna (penetrerings normen?) kring sex nog är en nyckelorsak till detta.


Undersökningen visar att detta är utspritt bland unga som träffas och även bland som som har ett förhållande. Undersökningen gjordes bland 12 925 studenter på 17 olika universitet/högskolor. Den visar också att i förhållanden så får kvinnor orgasmer cirka 80% av gångerna jämfört med männen.

Artikeln nämner även att om en tittar på 32 olika studier (från nu och 90 år tillbaka) som har gjorts kring detta och som inkluderade mest gifta kvinnor så visar det på att en tredjedel av dessa kvinnor får inte ens orgasm när dom har sex med männen.

Artikeln forsätter och skriver om fler saker, bland annat ett citat som fick flera bland kommentarerna på feministing att gå i taket för att dom tycker det var att "beskylla männen".
Jag vill själva nämna lite grann kring detta. Det känns inte som något nytt, det känns mera som att det är det gamla vanliga. Så länge som peneterings sex glorifieras och ses som "riktig sex" så kommer många att missa att fokusera på klitoris stimulans vilket är det som ger majoriteten av alla kvinnor orgamser. Undersökningen nämner även sådant som oralsex och kring dejter så är det män som får oralsex 80% av gångerna. Även detta tror jag har att göra med normern kring sex och synen på mannens penis. En behöver ju bara titta på vanliga filmer för att se hur oralsex nästan alltid kopplas till att mannen får stimulans.


Sen så kan en stöta på en hel del anledningar som ursäktar detta, framförallt från män. Liknande anledningar läggs nästan aldrig fram om det gäller en kvinna som får mer stimulans. För får inte mannen orgasm varje gång då "är något fel" men kvinnans orgasm får inte ens i närheten så mycket uppmärksamhet för hon "måste inte få varje gång, den psykiska njutningen kan räcka"... Jaha? Och varför får en inte höra samma anledningar om det är tvärtom? En blir bitter av detta. Och arg.

3 kommentarer:

  1. På Oprah häromdagen hade de tema sex. Flera tittare (dvs. kvinnor, hemmafruar, låg- och medelklassamerikaner) hade önskat ett helt program ägnat åt sex.

    Och här kom det - "sex, vad du inte visste och vad du borde veta. Men OBS! ta först och se till att barnen går från tv:n eller spela in showen, det här är inte lämpligt för barn."

    Denna varning kom före varje reklampaus var slut.

    Och så förundras Oprah att folk (dvs. kvinnor) inte vet vad en klitors är, var den sitter eller hur den kan användas för sexuell njutning.

    Ibland är jag glad att jag bor i Sverige, även om sexualundervisningen här kunde bli mycket, mycket bättre.

    SvaraRadera
  2. klitoris ska det vara, inte klitors (det vet inte jag heller vad det är!)

    SvaraRadera
  3. Det känns inte precis ovanligt med tanke på att det är USA.
    Där finns ju också en negativ nedsättande syn på kvinnans könsorgan samt att penetreringsnormen är väldigt utbredd - denna syn och norm är ju också utbredd i hela världen.
    Så klitoris talas det sällan om, och om det gör det - så blir det som du beskrev.

    Och ja jag håller med om att sexualundervisningen kunde bli mycket bättre i detta land.

    SvaraRadera

Jag tillåter numera även anonyma kommentarer, som ett test så länge. Blir det för mycket troll så stänger jag (igen) ner den funktionen. Och jag granskar också alla inkommande kommentarer innan jag släpper igenom dom. Och till anonyma - skriv gärna ett namn. Det blir lättare med eventuell diskussion då.

Och läs gärna mina regler för min blogg.