tisdag 12 maj 2009

Fördomar om feminism och "offer" -skitsnack.

Skriver om detta på Feminetik också.

Jenny Westerstrand skriver om en krönika av Lisa Magnusson, en krönika med retoriska knep och fördomar om feminism och anklagande att feminister gör si och så, ser kvinnor som det och det osv-fördomsfulltskitsnack. Som vanligt alltså i media idag och dess gillande för allt antifeministiskt, konservativt samt biologistiskt.


Jenny Westerstrand bemöter detta anklagande mot feminister i sitt blogginlägg. Jag håller med hen att en vill grina, det är ledsamt när någon som Lisa Magnusson sprider fördomar om feminism.


Anledningen till att jag tar upp det är för att det berör en tanke jag haft ett bra tag. Detta SKITSNACK! om att feminism "ser/gör kvinnor som/till offer" Det sprids i diverse media, forum, antifeministiska bloggar, på ställen som news-antifeminist-mill, osv.


Det finns en föraktfull och nedvärderande syn i samhället om att "kvinnor inte klarar sig själv utan behöver en "riktig" man som tar hand om dom" -typ. Feminism synliggör förtryckande och diskriminerande strukturer i samhället. Synliggör en sådan nedvärderande syn på kvinnan. Och bekämpar förtrycket och nedvärderande syner som dessa.
Sedan flera flera år nu så sprids ett populärt retoriskt knep från antifeminister och konservativa om att feminism "offerförklarar kvinnor" det är inget annat än ett myt skapande - som personer som Lisa Magnusson uppenbarligen har gått på.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag tillåter numera även anonyma kommentarer, som ett test så länge. Blir det för mycket troll så stänger jag (igen) ner den funktionen. Och jag granskar också alla inkommande kommentarer innan jag släpper igenom dom. Och till anonyma - skriv gärna ett namn. Det blir lättare med eventuell diskussion då.

Och läs gärna mina regler för min blogg.