torsdag 14 maj 2009

Könsrollskonservativas syn på "spänning"

jag skrev förut om ett inlägg på news-antifeminist-mill där Jessica Zandén och Cecilia Gyllenhammar skrev både konservativt och biologistiskt om kvinnor och män. Det var det vanliga konservativa om "riktiga" kvinnor och män och att det "är så viktigt för spänning i förhållande" att "olikheter behålls mellan kvinnor och män", för annars så finns det typ "ingen erotik kvar".
Alltså deras syn - som en förövrigt kan se i andra artiklar i media och ställen som
news-antifeminist-mill - är ungefär att jämställdheten gör att det "inte längre finns någon spänning mellan kvinnor och män!".
Detta är ju en slags variant på "nej nu har jämställdheten gått för långt!!!" som en kan se i dom debatter som har blivit kring genus och exempel dagis i media den senaste tiden.
Här spelas det ungefär på en rädsla att "finns ingen spänning! kvar!", vadå? Som att det inte finns någons spänning mellan två eller flera individer. Neeej dåå, bara när det blir heteronormativt könsindelning som det blir det va, jomenvisstdu.

Jag ogillar att behöva länka till en viss kvällstidning, eller någon av dom. Blä! I denna artikeln så handlar det mera om detta och om personer som förut kallade sig feminister. Som alltså har denna syn om "spänning" osv, alltså en konservativ och heteronormativ syn på hur kvinnor och män istället för att förstå att en ska få vara individen. Sorgligt känns det, och skrämmande.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag tillåter numera även anonyma kommentarer, som ett test så länge. Blir det för mycket troll så stänger jag (igen) ner den funktionen. Och jag granskar också alla inkommande kommentarer innan jag släpper igenom dom. Och till anonyma - skriv gärna ett namn. Det blir lättare med eventuell diskussion då.

Och läs gärna mina regler för min blogg.