torsdag 25 juni 2009

Kvinnor får lägre lön inom samma yrken.

Kvinnor tjänar mindre än män fast dom har motsvarande utbildning och erfarenhet, och det inom samma yrken. Meta skriva om detta: Undantagen som bekräftar regeln. I en artikel: Män tjänar fortfarande mer. Förvånande? Nej en vet om detta och har diskuterat det länge. Men tyvärr så tenderar rätt många att förneka det, framförallt anti-feminister. Fast fakta läggs fram så förnekas det ändå, det skylls på olika saker såsom: "inte tillräckligt med kompetens!", eller så kommer det konservativt struntprat som ursäktar det. Och så blir det som Meta skriver att det läggs fram som ett undantag. Som då används för att försöka förhindra någon förändring.

Detta är könsdiskriminering! Och den ovilja som allt för många har att inse att denna diskriminering finns, gör det allt svårare att bekämpa det.

Rapporten om detta.


3 kommentarer:

  1. Liknande utbildning? Det där är inte riktigt sant. kvinnor har i regel högre utbildning än män, är 67 % på universiteten och högskolorna samt har i snitt 10 % bättre betyg än killarna på gymnasie och grundskola (vilket har gällt i ca 40 år) , men det märks ju inte för kvinnor anses trots detta inte vara lika bra som män trots de större meriterna.

    SvaraRadera
  2. Ja, och som jag skrivit om förut så handlar det ju om könsdiskriminering, och skitsnack från anti-feminister som: "inte tillräckligt kompetens". Så länge som kvinnor diskrimineras på grund utav kön så ignoreras ju kompetensen helt.

    SvaraRadera
  3. Jag håller med om den analysen.

    SvaraRadera

Jag tillåter numera även anonyma kommentarer, som ett test så länge. Blir det för mycket troll så stänger jag (igen) ner den funktionen. Och jag granskar också alla inkommande kommentarer innan jag släpper igenom dom. Och till anonyma - skriv gärna ett namn. Det blir lättare med eventuell diskussion då.

Och läs gärna mina regler för min blogg.