lördag 15 augusti 2009

En blir mörkrädd.

Det ska alltså bli nya rättspraxis för våldtäksfall. Vad? Idag så anmäls inte ens dom flesta våldtäkter, mörkertalet är enormt. Och dom flesta anmälda våldtäkter går inte ens till domstol eftersom dom flesta fall läggs ner. Redan i en annan tidigare artikel så talades det om hur motstridiga HD's domar är. Det ansågs att eftersom det saknade bevis för våld eller hot så kunde dessa frias, men i andra fall så ansågs det inte vara avgörande utan var bara ett möjligt sätt att bevisa. Så nu ska det alltså finnas krav på att det har förekommit hot och våld? Det behöver knappast ha förekommit detta för att det ska räknas som våldtäkt, vad händer exempelvis om någon är medvetslös? Liksom, jag fattar inte hur dom tänker.

Men vad tusan! Snacka om att göra det ännu svårare, detta kommer om något leda till att färre anmäler våldtäkt eftersom fler kommer ju att fatta att det är ännu mindre poäng att anmäla, fler våldtäktsmän kommer att gå fria, detta är redan ett stort förbannat problem redan idag! Som det är så ställs det redan frågor av den som blivit våldtagen rörande attityd, ens kläder, uppförande, ens tidigare historia! Nu ska alltså allt förarbete skärpas än mer, än fler frågor med andra ord, mer skamkänslor. Och enligt artikeln så kommer det bli ännu svårare om en anmäler en månad efter. Snacka om att dom inte fattar ett dugg!
Och det sista i artikeln från någon från city åklagar kammare, "urlakat vad begreppet våldtäkt betyder"Hur tänker han egentligen? "Ordningsförseelse"? Så om någon blivit våldtagen inom ett förhållande så anser han alltså att det bara är "oschysst"? Det är så en blir mörkrädd, backlash? Ja hundra steg bakåt. Vidrigt.

Jag fattar liksom inte, vad är detta för hemska tankegångar? Samhället håller att gå tillbaka till typ 1800-talet. Blir så arg och ledsen!

Helena Bergman skriver också om detta här.

4 kommentarer:

  1. Jag läste det också och är fortfarande alldeles för upprörd för att skriva något. Uppenbarligen fattar de inte hur det funkar. Och snart är vi väl tillbaka till att det är OK att våldta i en fast relation..

    SvaraRadera
  2. Ja det verkar ju som det när en läser allt som står. Nej jag fattar inte! Känner bara ledsamhet och ilska, känner mig rädd. Det är ju som att gå tillbaka som det var förr, som jag lade till nyss.

    SvaraRadera
  3. Det måste sättas en lika hög ribba för att fälla nån för ett brott oavsett vad det handlar om. Det finns dock fanatiska feminister som vill ha lägre beviskrav för just sexualmål. Det kan man ju ha men då har vi inte en rättsstat. Ja men offren då, kanske nån säger?
    Men vi kan ju inte fälla nån bara för att feministerna skall bli nöjda.

    SvaraRadera
  4. Som jag skrev i inlägget, det finns redan väldigt höga beviskrav. Få våldtäkter får en fällande dom, samt att extremt få våldtäkter ens anmäls.

    Men med tanke på ditt antifeministiska snack såsom: "fanatiska feminister" så tror jag inte att någon som du ens bryr dig vad vi skriver.
    Samt att det du skriver låter som det vanliga skuldbeläggandet och antifeminist retoriken.

    Så egentligen så vet jag inte ens varför jag svarar på denna kommentar, eftersom den snarare är något som jag inte brukar tillåta på min blogg om en läser under "Lämna din kommentar".

    SvaraRadera

Jag tillåter numera även anonyma kommentarer, som ett test så länge. Blir det för mycket troll så stänger jag (igen) ner den funktionen. Och jag granskar också alla inkommande kommentarer innan jag släpper igenom dom. Och till anonyma - skriv gärna ett namn. Det blir lättare med eventuell diskussion då.

Och läs gärna mina regler för min blogg.