onsdag 19 augusti 2009

Mera ursäktande av våldtäkt

Så har Hillegren svarat Madeleine Leijonhufvud. Det är samma vidriga ursäktande av våldtäkt hela tiden. Att inte ha samlag mot någons vilja anser han "passar bättre i etikettböcker" än att det skulle lagstiftas om samtycke. Och han anser alltså att våldtäkts inom en relation inte går att bevisa, för han säger att: "våldtäkt utan våld är inte bara en språklig anomali det är en gärning som i stort sett är omöjlig att bevisa".
Och han säger att: "de enda som skulle gagnas av en samtyckes regel är populistiska politiker som på känt maner skulle kunna visa handlingskraft trots ett meningslöst agerande". De enda?!
Vidare så säger han att "de offer man säger sig vilja värna skulle dessvärre inte ha någon glädje av regeln". Hur i fasiken tänker han! Nej de som skulle gagnas av detta är dom som har blivit våldtagna och som inte vill se detta bara avfärdas av rättsväsendet, dom som ska straffas är ju våldtäksmän, som det för tusan ska vara! Blir så, ghaaa! Han fattar noll.

Han skriver mera att "jag vågar påstå att min syn på våldtäktsbrott inte nämnvärt skiljer sig från mina kollegers" En blir mörkrädd, känns inte förvånande med tanke på allt som sagts, det behövs uppenbarligen en rejäl förändring inom rättsväsendet. Denna ursäktande syn på våldtäkt som finns förklarar ju ytterligare varför så extremt få fall klaras upp.


3 kommentarer:

  1. Det är vansinnigt att fortsätta ursäkta sig med samma argument; kan ingen ge karln en snabbkurs i mediakontakt?

    Tror han på allvar att ingen ska märka att hans perspektiv är
    1. förlegat
    2. kvinnofientligt
    3. människofientligt
    eller?

    SvaraRadera
  2. Undrar vad han skulle tycka om någon petade in en analplugg i hans bak utan att bry sig om vad han själv vill. "ordningsförseelse", som inte är så farligt, kanske.

    SvaraRadera
  3. Håller med, han säger att andra "missförstår", i fler än en artikeln dessutom. Och han fortsätter dessutom på samma linje och ursäktar våldtäkter inom ett förhållande.
    Tyvärr är ju hans syn inte ovanlig, en hel del personer i samhället har ju en våldtäkts ursäktande syn på våldtäkt inom en relation.

    Såg också en ny artikel igår att han ska omplaceras, tycker han ska bort helt och hållet.

    SvaraRadera

Jag tillåter numera även anonyma kommentarer, som ett test så länge. Blir det för mycket troll så stänger jag (igen) ner den funktionen. Och jag granskar också alla inkommande kommentarer innan jag släpper igenom dom. Och till anonyma - skriv gärna ett namn. Det blir lättare med eventuell diskussion då.

Och läs gärna mina regler för min blogg.