torsdag 3 september 2009

Det personliga är politiskt.

Jag känner inte bara ibland, som jag skrev i förra inlägget, att; Det Personliga och privata är politiskt, glöms bort. Utan för varje backlash år som går så försvinner den tanken allt mer ifrån analysen, delvis det feministiska medvetandet och analysen motarbetas, även av andra som kallar sig feminister.

För allt mer delar i samhället som direkt och indirekt återskapar förtryckande strukturer försvaras och beskyddas, porr är en av dessa delar. Vilket som jag sagt förut flera gånger så tror jag att en av dom anledningarna har att göra med normaliserings processen som porren skapar när den alltså normaliserar olika handlingar som "normalt", jag skulle säga att analsex och ansiktssprut är exempel på något sådant.
Och med detta så ökar också kravet på allt fler kvinnor att ställa upp, annars så stämplas en som "sexmoralist! Frigid! Puritan!", osv.

Och med tanke på hur normaliserad misogynism och sexism redan är i samhället så förstärks dessa allt mer i och med detta. För när mainstreamporren normaliserar så anses det vara just enbart "sex" och på så sätt så ökar allt mer trycket på att vara "normal", och då gilla "normalt sex".

Även sådant som porr kan och ska analyseras och kritiseras och dom negativa aspekterna bekämpas. Jag vet att det inte är en så ovanlig tanke när det gäller sådant som porr att: "inte göra politisk av allt hela tiden, folk vill bara få njuta och slappna av!", har jag läst om nu när det skrivits flera artiklar om "Dirty Diaries". Men varför tror så många att en inte kan analysera och ha politik med? Att inte kunna ha en feministisk medvetenhet med hela tiden? Varför utgå ifrån att alla är likadana i någon slags grund? Som att det inte finns dom av oss som har denna feministiska medvetenhet och analys med oss hela tiden, det är en sådan del av oss själva att vi skulle få tvinga oss själv att inte tänka och faktiskt känna.


Edit några timmar senare:
Det personliga är politiskt heter det. Men en kan även säga och mena det privata. Ändrar bloggrubriken också.

3 kommentarer:

  1. Det där bäddar enbart för moralism inget annat. Folk har sex och kommer altid att ha det oavsett. Jag gillar att få sperma sprutad över mig och det gör mig inte förtryckt bara för att en annan säger det elelr när jag själv väljer att raka min fitta.
    Visst finns det ideal som kan kännas jobbiga och man kanske inte trivs med men då kan man väl försöka säga ifrån och gå sin egen väg även om det ibland är svårt.

    SvaraRadera
  2. Vad det är att låta folk få slippa höra att dom ska göra det och det annars är dom "frigida", att slippa kallas för "moralist" eller "puritan" när en inte vill ställa upp på analsex eller ansiktssprut.
    Och det jag talar om är en socialkontext, normen och förväntan samt hur porren med allt annat i samhället skapar och förstärker normer.

    SvaraRadera
  3. Folk får göra vad dem vill och således säga nej till former av sex de inte gillar. Givetvis. Och det är inte moralism eller puritanistiskt. Men det blir moralistiskt när man drar alla över en kam. Vissa tycker om det andra inte. Alla är inte precis likadana.
    Sen håller jag med om att ingen ska tvingas till något den inte vill.

    SvaraRadera

Jag tillåter numera även anonyma kommentarer, som ett test så länge. Blir det för mycket troll så stänger jag (igen) ner den funktionen. Och jag granskar också alla inkommande kommentarer innan jag släpper igenom dom. Och till anonyma - skriv gärna ett namn. Det blir lättare med eventuell diskussion då.

Och läs gärna mina regler för min blogg.