lördag 5 september 2009

"Dom andra" i Debatten om porr.

Kvinnan har alltid och görs än idag som "den andre" i och med hur dom kvinnoförtryckande strukturerna ser ut, eftersom mannen hela tiden ses som normen.
I debatten kring porr så görs samma sak av feminister som är för porr men nu om vi feminister som är emot porr, vi "andras" och benämns sedan därefter som något negativt, som: "tråkiga", "frigida", "sexmoralister", "extremist feminister".
Det talas också negativt om oss i olika meningar: "dom där andra porrmotståndar feministerna, som dom är inte vi/jag", "Dom där extrema feministerna som på 70-90-talet som var emot porr, så är inte vi/jag idag", osv.

Och vips så har dom gjort oss som en grupp som kritiseras för allt möjligt, för dom visar på att dom minsann inte är "så tråkiga och icke hippa/edge". Grejen är den att det också skapas en bild av att dom inte är så hotfulla eller provocerande mot förtrycket, mot patriarkatet. Och detta görs ju genom detta "andrande".


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag tillåter numera även anonyma kommentarer, som ett test så länge. Blir det för mycket troll så stänger jag (igen) ner den funktionen. Och jag granskar också alla inkommande kommentarer innan jag släpper igenom dom. Och till anonyma - skriv gärna ett namn. Det blir lättare med eventuell diskussion då.

Och läs gärna mina regler för min blogg.