onsdag 30 september 2009

Grattis Madeleine!

Regeringsrätten har gett Madeleine rätt! Läs pressmedelandet på RFSL. Och andra har skrivit om det också: Rabiatfeminism och Trollhare.

Och med detta så kan inte skatteverket längre hindra en vuxen person från att byta förnamn till ett annat namn just på grund utav vilket kön namnet kopplades ihop med förut. Länsrätten och kammarrätten hade gett rätt till flera personer som velat byta namn innan detta, men skatteverket har överklagat, men nu är det slut med det. Precis som RFSL skriver så är detta något som kommer att hjälpa transpersoner nu när en inte längre hindras från att byta namn.


2 kommentarer:

  1. Skönt att det äntligen blivit så och det är konstigt hur folk har upprörts över det. Herregud det är ett namn! Och det borde man väl få välja själv eller!
    Sen var jornalisten Per Gudmunssons uttalande på debatt något av det dummaste jag hört. han frågade om: "Homorörelsen inte hade bättre saker för sig än en sån dum lag."

    SvaraRadera
  2. Ja det är positivt och ger en hopp :)
    Och ja vad tusan tänker Per Gudmunsson på? Så typiskt också, "varför gör du det när det är viktigare att gör detta", som att en inte kan göra flera saker samtidigt. Så tröttsamt för det handlar om att försöka skämma och styra bort oss från problemen.

    SvaraRadera

Jag tillåter numera även anonyma kommentarer, som ett test så länge. Blir det för mycket troll så stänger jag (igen) ner den funktionen. Och jag granskar också alla inkommande kommentarer innan jag släpper igenom dom. Och till anonyma - skriv gärna ett namn. Det blir lättare med eventuell diskussion då.

Och läs gärna mina regler för min blogg.