måndag 21 september 2009

Könsnormer och normer inom porren - del 1

I det förra inlägget så skrev jag generellt om normtivitet, könsnormer och att bryta mot dessa normer. Jag kommer att fortsätta nu med detta men tänkte skriva om detta när det gäller porr, jag har gjort det i flera inlägg redan men så läste jag ett inlägg på Pursuit of Harpyness, här. Det handlar om en av dom stora normerna inom porren, analsex. Som också såklart är kopplat till penetreringsnormen, alltså att det vanligaste sexhandlingarna inom porren alltid är penetrering på något sätt oavsett om det är penis eller en sexleksak som används vaginalt, analt eller oralt.

Inlägget på Harpyness av BeckySharper och det inlägget som hon själv har skrivit och länkar till handlar om hur allt mer normaliserat något som analsex har blivit och fler kvinnor möter på en negativ attityd för att dom antingen inte vill ställa upp och inte gillar det alls. För ju mer normaliserat något blir så ju mer "normalt" anses det vara att ställa upp på det som kvinna. Porrindustrin är något som bidrar starkt med detta, eftersom den både skapar och hjälper till att upprätthålla olika normer i samhället. Allt detta är också en del av den gamla konservativa förväntan som finns på kvinnan att tillfredsställa mannen.

Och allt är just att som kvinnan så finns förväntan på att ställa upp, men tanke på att det rör sig om analsex och att mannen har sin motsvarighet till G-punkten i analen, så undrar jag varför det är så extremt få killar som vill få analsex? Och då pratar jag alltså om heterosexuella män. Samt att jag nämner G-punkten för det är också något som ofta i debatter kring sex ges som en av dom största anledningarna till varför en kvinna förväntas gilla penetrering vaginalt.
Så varför används inte detta argument då av alla dom som argumenterar för allt detta, även då när det gäller heterosexuella män?

Ett inlägg av Janice Turner som även länkas till i den länk som finns i inlägget på Harpyness är väldigt läsvart tycker jag, då den tar upp mycket av det som håller på att hända när det gäller den backlash som håller på när det gäller den ökande exotiseringen och sexualiseringen när det gäller sådant som hora/madonna-stigmat och kvinnoförtrycket i världen. Att konservativa könsnormer göms under progressivt tänkande och att just sexualiseringen och kommersialism då används för att driva detta i en motsägelsefull tanke.

Och jag kommer skriva mera om detta för det är precis som jag skrev i mitt förra inlägg, väldigt mycket att skriva och reflektera om.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag tillåter numera även anonyma kommentarer, som ett test så länge. Blir det för mycket troll så stänger jag (igen) ner den funktionen. Och jag granskar också alla inkommande kommentarer innan jag släpper igenom dom. Och till anonyma - skriv gärna ett namn. Det blir lättare med eventuell diskussion då.

Och läs gärna mina regler för min blogg.