tisdag 27 oktober 2009

Modevärldens upprätthållande av skönhetsidealen.

Det har varit en del (eller jag skulle nog säga alldeles för lite) skriverier i media på sistone om skönhetsidealen, samt all den extrema retuschering, och alla problem som det medför. Såsom hur många kvinnor som känner sig tvingade och hämmade på grund utav all den hets och kategoriserande av ens kropp, hur en förväntas se ut och hur en förväntas att anpassa sig efter skönhetsidealen som modevärlden hjälper till att förstärka flera gånger om.

På The Pursuit of Harpyness så läste jag för ett tag sedan ett inlägg som handlade om just detta. Läsvärt tycker jag då det också tar upp med hur ett av dom större modemagasinen ville prova att bryta mot det vanliga kroppsidealtet och hur dom fick positiv respons för detta, samt tar upp hur lite ändring detta modemagasin faktiskt gör. Det handlar knappast om att helt bryta eller ens göra någon stor förändring mot det vanliga kroppsidealet. Samma ideal och normer finns där ändå och retuschering är väldigt vanligt just för att dölja och typ få fram det "naturliga", vilket är helt motsägelsefullt.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag tillåter numera även anonyma kommentarer, som ett test så länge. Blir det för mycket troll så stänger jag (igen) ner den funktionen. Och jag granskar också alla inkommande kommentarer innan jag släpper igenom dom. Och till anonyma - skriv gärna ett namn. Det blir lättare med eventuell diskussion då.

Och läs gärna mina regler för min blogg.