lördag 26 december 2009

Mera om såkallad "humor"

I mitt förra inlägg om detta ämne så skrev jag generellt, jag tänkte att jag skulle skriva antingen lite djupare men kortare inlägg om detta, där jag kanske också länkar till andra som har skrivit om detta.
Jag kanske inte heller kommer att skriva något direkt nytt utan det blir snarare att jag repeterar mig, men det är också för att jag själv ska kunna samla mina tankar om detta ämne.

I detta inlägg så kommer jag dock att fortsätta att skriva om detta med "inom gruppen".
Jag skrev i det förra inlägg om detta och om hur jag inte förstod varför exempel personer som anser sig kämpa mot patriarkatet, mot kvinnoförtrycket i samhället och världen på samma gång anser att det är "okej" att berätta misogyna och sexistiska "skämt".

För när det görs inom gruppen så är det också ett exempel på hur misogyny och sexism normaliseras i samhället. Hur så kallade "skämt" om misshandlade kvinnor och våldtäkt normaliserar, ursäktar och förminskar detta extremt hemska och kvinnoförtryckande, hur det "skämtar bort" något som för tusan ska tas på allvar. För många vill inte ta det på allvar, och att dom som kritiserar deras "skämt", "tar det på för stort allvar", liksom som sagt, det ska tas på allvar. Och när det finns dom som bekämpar kvinnoförtrycket i vardagen också drar dessa "skämt",så känns det väldigt sorgligt, deprimerande, och en blir arg.
Detsamma så anser jag att det är ett tecken på en normaliserings process av kvinnoförtrycket och patriarkala värderingar när folk tror att "så länge det görs av individer som tillhör gruppen så är det okej", nej det är inte det minsta okej.

Misogyn och sexistisk "humor" och allt det som jag skrivit om när det gäller denna så kallade humor, är en del av populärkulturen, det är en del av mainstreamkulturen och det visar på hur extremt normaliserat kvinnoförtrycket är i samhället. Och det förstärks än mer när folk ursäktar och '"skämtar" om detta, när folk vill förminska och "skämta bort" det.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag tillåter numera även anonyma kommentarer, som ett test så länge. Blir det för mycket troll så stänger jag (igen) ner den funktionen. Och jag granskar också alla inkommande kommentarer innan jag släpper igenom dom. Och till anonyma - skriv gärna ett namn. Det blir lättare med eventuell diskussion då.

Och läs gärna mina regler för min blogg.