tisdag 29 december 2009

Undersökning utan samtycke.

Det handlar alltså om detta: Undersöks utan att veta. Och: Otillåtna undersökningar är ett övergrepp. Det handlar om att en kvinna med misstänkt livmodercancer som sövdes ner, och när hon var nedsövt så kom fyra läkarstudenter in och fick undersöka henne genom att känna med fingrar i hennes underliv. Och "fick" var alltså av läkaren som var med, dom fick inte av patienten för hon hade inte ens tillfrågats! Inte heller som det står i artikeln så skrev det något om denna undersökning i journalen.

Detta är hemskt anser jag, och det är jädrans ledsamt att se folk ursäkta detta på flera olika och faktiskt löjliga sätt, som en kan se bland flera av kommentarerna till artikeln. För det fanns inget medgivande alls, hon tillfrågades inte ens, då handlar det om ett övergrepp som andra artikeln tar upp. Sådant här anser jag ska inte tolereras. För det är något som än mer gör att en känner sig osäker inom vården, där en ska kunna känna sig säker och blir respektfullt bemött, detta är det helt omvända.


5 kommentarer:

  1. Bedrövligt. Det krävs till och med samtycke för att spara ett blodprov - men tydligen inte för att "bara" undersöka en kvinnas underliv. Hon sov ju.

    Det är även tillåtet att fotografera sovande kvinnors underliv. Hon sov ju. http://www.dn.se/nyheter/sverige/ej-fel-att-ta-bild-under-sovandes-kjol-1.1020957

    SvaraRadera
  2. Ja jag tycker detta är ytterligare ett exempel som visar på hur kvinnans kropp ses som något som hon själv inte äger, för hur kunde dom ens tänka att det skulle vara okej överhuvudtaget, vidrigt är vad det är.

    Och läste det andra, fy fasiken! Blir så arg! Och det påminner mig om en annan rättegång om killen som skickade bilder på en tjej, och det var ju liknande där att "det bröt inte mot något", det fanns inget samtycke alls, ändå så kunde han göra sådär :(

    Det blir ytterligare en påminnelse om detta om attityden och synen om kvinnans kropp.

    Funderar på att skriva om det på femi.

    SvaraRadera
  3. Skrev om det på femi nu. Känner mig arg och frustrerad :(

    SvaraRadera
  4. Det tyder, tycker jag, på att domare och andra inom rättsväsendet inte har en susning om hur dagens media och dagens kameror fungerar.

    Med gamla sortens kamera gick det alltid att förstöra samtliga bilder och negativen, men i dag räcker det att ladda upp bilden på nätet - så försvinner den aldrig.

    Jag ryser men är inte förvånad.

    SvaraRadera
  5. Jag är ingen expert på juridik, men jag tror mig ha hört nån gång att man inte har någon juridisk rätt till bilden av sig själv, vilket innebär att det inte är förbjudet att ta foton av människor utan deras samtycke. Det var iallafall den lagliga biten; om det är moraliskt eller inte är ju en annan sak...

    SvaraRadera

Jag tillåter numera även anonyma kommentarer, som ett test så länge. Blir det för mycket troll så stänger jag (igen) ner den funktionen. Och jag granskar också alla inkommande kommentarer innan jag släpper igenom dom. Och till anonyma - skriv gärna ett namn. Det blir lättare med eventuell diskussion då.

Och läs gärna mina regler för min blogg.