fredag 29 januari 2010

Debatten om Burkha och niqab.

Det har varit en del debatt (igen) om burkha och niqab, då om förbud och vad för betydelser som finns. Detta har debatterats flera gånger förra året och många gånger innan dess. Jag har själv diskuterat detta på exempelvis feminetik där jag har en kritisk hållning just för den patriarkala värdering som finns bakom.
För mig handlar det om att bekämpa det kvinnoförtryck som finns inom många kulturer och religioner och hur dessa sedan uttrycker sig i olika patriarkala värderingar på kvinnan och hur hon begränsas och hämmas i den förväntan som finns på henne i samhället.
En förväntan som finns på alla kvinnor världen över, där utseende ideal och förväntan/krav -normen på sådant som kläder och smink begränsar kvinnan och hur det finns många olika misogyna värderingar i samhället som att hon anses ska ta "ansvar" för hur mannen ser henne och hur hon sedan döms. Att det är hon som i slutändan förväntas att anpassa sig till olika patriarkala värderingar
. meta skriver bra tycker jag om detta.
Veronica Svärd har skrivit om den debatten och om hur höger partier (som vanligt) resonerar på sitt elitiska och negativa sätt, där dom talar om jämställdhet men samtidigt gör sådant som motverkar jämställdheten. Andra som skrivit om det är också Lilith Svalin.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag tillåter numera även anonyma kommentarer, som ett test så länge. Blir det för mycket troll så stänger jag (igen) ner den funktionen. Och jag granskar också alla inkommande kommentarer innan jag släpper igenom dom. Och till anonyma - skriv gärna ett namn. Det blir lättare med eventuell diskussion då.

Och läs gärna mina regler för min blogg.