fredag 22 januari 2010

Mera om normer i spåket

Tidigare så skrev jag ett inlägg om detta: Mannen som norm i språket. Där tog jag även upp ordet hen och hur det används. Nu har det nyligen varit debatt om ordet hen. Det började med Lisa Magnussons krönika, sen övergick det till fler blogginlägg från henne, här och här. Trollhare och Elin Grelsson bemötte denna i mitt tycke raljerande krönika.

Jag skriver som jag skrivit förut, det handlar om att kunna ha ett ord som inte könar individer, precis som trollhare tar upp så funkar detta bra på flera olika sätt, när en exempelvis inte vet om någon är hon eller han. Eller så handlar det om individer som inte vill bli könade, eller som ser sig som ett tredjekön. Då funkar ordet hen väldigt bra tycker jag. Det funkar också som ett sätt att uppmärksamma det könande som pågår i språket och i ord. Och alla förändringar, stora som små, som en kan åstadkomma hjälper till.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag tillåter numera även anonyma kommentarer, som ett test så länge. Blir det för mycket troll så stänger jag (igen) ner den funktionen. Och jag granskar också alla inkommande kommentarer innan jag släpper igenom dom. Och till anonyma - skriv gärna ett namn. Det blir lättare med eventuell diskussion då.

Och läs gärna mina regler för min blogg.