tisdag 5 januari 2010

Sammanställning om såkallad "humor"

Tänkte jag skulle göra en sammanställning om vad jag skrivit om i dom två tidigare inläggen, detta samlar av jag jag tycker är flera av dom större problemen med just denna sorts "humor" som är just misogyn, sexistisk, rasistisk, homofobisk och transfobisk och på ett eller annat sätt är föraktfull och som har en hat propaganda bakom.

Negativa och föraktfulla "skämt" "skämtar bort" allvaret av något som behöver och ska tas på allvar anser jag.
Negativa och föraktfulla "skämt" handlar ofta om att provocera och chocka personer och har alltså inget med humor att göra tycker jag. Det handlar snarare om någon eller några som vill "skämta" på andras bekostnad genom att trycka ner.
Negativa och föraktfulla "skämt"
förstärker fördomar och i sin tur hämmar och förtrycker gruppen och individen.
Negativa och föraktfulla "skämt"
förstärker också maktstrukturer, det finns alltså en maktaspekt på det, för ofta så handlar negativa skämt om kvinnor, HBTQ personer, personer med annan etnicitet och personer med funktionshinder.
Och dessa
negativa och föraktfulla "skämt" kommer ofta från dom mer privilegierade i samhället, vilket än mer förstärker maktaspekten.
För dessa såkallade "skämt" förstärker förtrycket mot dom, det ursäktar det och hjälper till att upprätthålla status quo. Och om någon opponerar sig så stämplas dom negativt, dom tystas.

Det är inte heller okej om någon som tillhör gruppen drar föraktfulla och förnedrande skämt om den egna

gruppen, för det skapar samma effekter som dom sagda ovan, det ursäktar förtryck och förstärker det.
En till maktaspekt är när någon som tillhör en förtryckt grupp umgås med den förtryckande gruppen och den förtyckte själv utsätts för dessa nedsättande och förnedrande "skämt". Hen förväntas skratta åt det och ursäkta det själv, annars så stämplas hen negativt.
En till aspekt är när den förtryckte själv bidrar till dessa "skämt", och får då erkännande från den överordnade gruppen, och hen
fortsätter att enbart förstärka föraktet och förtrycket mot den gruppen som hen tillhör.
Detta kan sägas också beröra när några drar ett "skämt" inom en mindre grupp personer och flera eller alla tillhör den förtrycka gruppen, som jag har skrivit om i dom tidigare inläggen.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag tillåter numera även anonyma kommentarer, som ett test så länge. Blir det för mycket troll så stänger jag (igen) ner den funktionen. Och jag granskar också alla inkommande kommentarer innan jag släpper igenom dom. Och till anonyma - skriv gärna ett namn. Det blir lättare med eventuell diskussion då.

Och läs gärna mina regler för min blogg.