tisdag 5 januari 2010

Utseendeidealen inom idrottsvärlden.

Utseende idealen är extremt utbredda i hela samhället, dom finns överallt i kulturen och i populärkulturen så är det en utbredd norm, en norm som skapar förväntningar på kvinnor, hur en ska se ut, hur en ska klä sig, osv. Och det finns en enorm press att följa dessa utseende ideal. I alla delar av samhället så finns den och påverkar och jag läste precis ett inlägg på metas blogg: Sjuka rubriker... Och jag håller med, det handlar om bilden av hur kvinnan förväntas se ut och detta då inom idrottsvärlden, och hur det skapar en press om att ha en kropp som passar in i just ett "normalt" ideal av hur en kvinna förväntas se ut, meta länkar också till en artikel.

Jag har skrivit om utseendeidealen i några inlägg, och jag blir ledsen för jag blir påmind om just den enorma press som finns på kvinnor, att kvinnan alltid förväntas att passa in i utseende idealet först och främst. :(


2 kommentarer:

  1. Det är helt sjukt hur vissa gör allt för att passa in i sjuka ideal och hur besatt samhället är med kvinnors kroppar. Läst i veckan att ett flygbolag i Thailand ville sparka sin kvinnliga personal som närmade sig 45 eler är äldre för att man vill unga ocg fräscha kvinnor. Men männen som vart kring 45 eller äldre ville man inte sparka.
    Vissa män anser sig vara duktiga när de avfärdar anoerexiidealet men skapar och reproducerar samtidigt ett annat ideal, "den kurviga och riktgia kvinnan" för "riktiga män" gillar ju det.
    Är inte det också objektifiering då eller?
    Vad som annars är synd är astt utseendehetsen allt mer också riktas mot män. Tydligen sak det dessutom finnas en dejtingsajt som heter Beautiful People där bara "vackra människor" får vara medlemmar. Vad nu vackra människor är vet jag inte. Det säger ju något om vår ytliga samtid.

    SvaraRadera
  2. Ja det är så vidrigt :(
    Och denna extrema press på att kvinnor ska passa in i utseendet idealet finns ju precis över allt, och varje dag blir en påmind om det.Och det där med flygbolaget är ytterligare ett i raden av extremt många exempel på hur kvinna värderas i samhället för sin kropp först och främst.

    Det där med "riktig kvinnor" känner jag igen, det finns en negativ underton i det som nedvärderar kvinnor som är smala och det dömer många kvinnor som inte passar in i ett visst ideal. Problemet är att så många tänker att dom gör något bra när dom kastar skit på en grupp, men på samma gång så verkar dom inte förstå att dom gör precis det som alla som anses vara överviktiga får mot sig, att en värderas för sitt utseende först och främst och får massor med skit just för hur en ser ut.

    Ja läste om den sidan på feministing, typexempel på den vanliga elitistiska utseendehetsen :(

    SvaraRadera

Jag tillåter numera även anonyma kommentarer, som ett test så länge. Blir det för mycket troll så stänger jag (igen) ner den funktionen. Och jag granskar också alla inkommande kommentarer innan jag släpper igenom dom. Och till anonyma - skriv gärna ett namn. Det blir lättare med eventuell diskussion då.

Och läs gärna mina regler för min blogg.