torsdag 4 februari 2010

50 - tals ideal om kvinnor i karriären.

Det har varit en hel del konservativa skriverier om Birgitta Ohlsson som Eu-minister på sistone, det handlar om att media skrev om hennes graviditet. Och det har sagts att hon "inte skulle vara aktuell" som just Eu-minister, just för att hon väntar barn och därför "inte skulle vara lämplig" osv-mera-konservativt-struntprat. Och att det sägs att Jan Björklund sökte andra kandidater. Skulle män som är minister ifrågasättas på detta sätt? Nej knappast. Och nyligen I en artikel så skriver Eva Sternberg en konservativ och biologistisk artikel som enbart visar den vanliga sexistiska 50-tals synen på kvinnor och män som "riktigt kvinnor och män". Andra som skriver om detta: Lilith svalin. Fi Västra Götaland.


2 kommentarer:

  1. Att man ska ha sådan diskussioner idag 2010. Man hade ju hoppats att sådana föreställningar hade raderats.

    SvaraRadera
  2. Ja, en hoppas ju att sådant här konservativt strunt kan hålla sig till 50-talet. :(

    SvaraRadera

Jag tillåter numera även anonyma kommentarer, som ett test så länge. Blir det för mycket troll så stänger jag (igen) ner den funktionen. Och jag granskar också alla inkommande kommentarer innan jag släpper igenom dom. Och till anonyma - skriv gärna ett namn. Det blir lättare med eventuell diskussion då.

Och läs gärna mina regler för min blogg.