fredag 26 februari 2010

Könskonservatism inom EU

Detta handlar alltså om den obligatoriska mammaledighet som det har tagits beslut om i EU-kommissionen och som ska röstas om i Europaparlamentet i Mars. Det handlar då om 6 veckor efter förlossningen som mamman förbjuds att arbeta. Det som sägs är att det ligger medicinska skäl bakom samt att det ska hjälpa till dom länder inom EU där föräldraledigheten är väldigt dålig och en kvinnan kan bli av med jobbet om hon är hemma mer än någon/några veckor. Men det stora problemet här är att istället för att motverka just denna könskonservatism och diskriminering så används istället en lag som tar frihet från kvinnan och hennes egen bestämmande rätt över sin kropp, en lag som baserar sig på än mer könskonservatism. För det förstärker än mer den patriarkala synen på kvinnan som den som förväntas stanna hemma med barnen och ta hand om hemmet. Så hur tusan hade dom tänkt motverka detta om dom på samma gång gör exakt det som dom vill motverka!? Allt detta känns än mer som en del i en backlash.

Fler artiklar och blogginlägg om detta: Nyblivna mammor förbjuds att arbeta. Tvinga inte mammor att stanna hemma. Hemmafruromantik Inom Eu.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag tillåter numera även anonyma kommentarer, som ett test så länge. Blir det för mycket troll så stänger jag (igen) ner den funktionen. Och jag granskar också alla inkommande kommentarer innan jag släpper igenom dom. Och till anonyma - skriv gärna ett namn. Det blir lättare med eventuell diskussion då.

Och läs gärna mina regler för min blogg.