onsdag 3 mars 2010

Dom redan privilegierade får ännu mer.

Det har varit en hel del diskussion igen om hushållsnära tjänster, det som kallas RUT avdraget. Och dom borgerliga partierna försöker att använda olika argument för att försvara detta, såsom "men det ger massor med jobb!", "det gör svartjobb vita!", samt försöker att få det till att det skulle vara "bra för jämställdheten". Osv.
Men det räcker med att titta på vilka det är som är i majoritet när det gäller användandet av detta avdrag, och vilka det är som faktiskt har dessa jobb. För regeringen har hetsat och kastat skit på dom som har det sämst i samhället, dom som är sjuka. Och visar nu att avdrag, eller bidrag, för just dom mest privilegierade är däremot ses som något annat. Dom som har det bäst får alltså bättre, och "argumenten" för RUT-avdraget gömmer sig alltså bakom olika argument, men talar inte om just detta.

Och vill dom som är för detta jobba med jämställdhet, så hur vore det om dom faktiskt började att jobba med den könskonservativa förväntan som finns på kvinnor att det är dom som just förväntas ta hand om hemmet. Dom botar alltså inte problemet utan symptomen.

Alla betalar skatt till detta avdrag, men i slutändan så är det just dom redan rika som tar del av det.

Andra som skrivit bra om detta: Lilith svalin och Fi Västra Götaland och Fi Göteborg.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag tillåter numera även anonyma kommentarer, som ett test så länge. Blir det för mycket troll så stänger jag (igen) ner den funktionen. Och jag granskar också alla inkommande kommentarer innan jag släpper igenom dom. Och till anonyma - skriv gärna ett namn. Det blir lättare med eventuell diskussion då.

Och läs gärna mina regler för min blogg.