måndag 12 april 2010

Myten om den "sexuella makten" som tillskrivs kvinnor

För ett tag så skrev Elin Grelsson en artikel som handlade om den så kallade "sexuella makten" som tillskrivs kvinnor, där denna "makt" likställs med rätten till den egna kroppen, den kroppsliga integriteten. Och där hen berättar om olika väldigt hemska erfarenheter, om sexuella trakasserier och våldtäkt och tafsande. Och hur en själv märker att detta ursäktas i samhället av diverse personer som kommer med vidriga bortförklaringar där denna så kallade "makt" används som just en av dessa bortförklaringar. Så vilken förbannad "makt"? Nej precis det handlar inte om det överhuvudtaget!

Och tyvärr så är det många, inklusive progressiva och personer som kallar sig feminister, som tror på denna myt och framhäver att det då skulle handla om "makt" när det i själva verket handlar om en patriarkal syn på kvinnan som det sexuella objektet där hon förväntas vara passiv och undergiven och där hennes sexlust hämmas och kontrolleras med hora/madonna stigmat. Där kvinnan förväntas "ge" något för att "få" något, hennes sexualitet och sexlust ses alltså inte som hennes egen utan där för andra först och främst. Personer som förespråkar och
försvarar detta försvarar alltså könskonservatism, eftersom det är vad som blir konsekvensen av deras resonemang.


1 kommentar:

  1. Jag har som man blivit uppraggad många gånger för sex.
    Hur skall man tolka det då?
    Är det matriarkatets fula tryne?

    SvaraRadera

Jag tillåter numera även anonyma kommentarer, som ett test så länge. Blir det för mycket troll så stänger jag (igen) ner den funktionen. Och jag granskar också alla inkommande kommentarer innan jag släpper igenom dom. Och till anonyma - skriv gärna ett namn. Det blir lättare med eventuell diskussion då.

Och läs gärna mina regler för min blogg.