måndag 19 april 2010

Om bloggande och föraktet på nätet.

Läste precis ett bra och intressant inlägg hos Lilith Svalin, det handlar om det värsta och bästa med internet. Precis som tas upp och som jag håller med om så är det lättare att hitta likasinnade, peppa varandra och hitta information och läsa sådant som en själv tycker är väldigt intressant, och att det är så mycket förakt på nätet i exempelvis kommentarsfält. Jag läser själv som jag påpekat förut väldigt sällan dags och kvällstidningar. Läser hellre diverse bloggar och liknande, och på olika sociala nätvärk. Mainstreammedia skriver verkligen sällan om sådant som en själv tycker är just intressant.

Föraktet som sprids i kommentarsfält, och det oavsett om läser bland kommentarerna på bloggar eller kvällstidningars och dagstidningars kommentarsfält eller vad det nu är, är utbrett. Newsmill som tas upp är ett sådant ställe där större delen av kommentarerna bestås av misogyna, rasistiska, HBTQ fobiska och konservativa samt antifeministiska inlägg. Och hur dom som så ofta uttrycker denna föraktfulla skit resonerar som att dom "bara säger som det äää!" för att "andra vågar inte erkänna". Allt är i det vanliga "alla är så pk!" snacket. Tyvärr så är det också rätt vanligt att dom som tar väldigt illa upp av detta förakt också är dom som skuldbeläggs. Och det är också det vanliga sättet att dom som förtrycks och som föraktat riktas mot är dom som skuldbeläggs och förväntas att ändra på sig och anpassa sig till förtrycket.

För ett bra sätt att kunna påverka är genom bloggande och andra liknande sätt. Som att så många kommenterar olika artiklar genom sina bloggar, osv.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag tillåter numera även anonyma kommentarer, som ett test så länge. Blir det för mycket troll så stänger jag (igen) ner den funktionen. Och jag granskar också alla inkommande kommentarer innan jag släpper igenom dom. Och till anonyma - skriv gärna ett namn. Det blir lättare med eventuell diskussion då.

Och läs gärna mina regler för min blogg.