fredag 23 april 2010

Patriarkala "traditioner" vid giftermål

Så det handlar om något som jag läste om idag: "Victoria vill bli överlämnad av kungen vid vigseln". Har tidigare inte lagt någon energi alls på detta bröllopet och allt kring det, men så såg jag denna artikel. För mig visar det på en patriarkal så kallad "tradition", vilket inte precis är ovanligt att många gärna använder som en ursäkt för sin könskonservatism. Det finns en patriarkal symbolik med detta, en symbolik som dom flesta verkar vilja bortförklara med att det enbart skulle rör sig om ett fritt val, eller att dom "egentligen" inte bryr sig, vilket är svårt att tro med tanke på vilken debatt det blir av det.

Nej jag tror att det i själva verket rör sig om en symbolik som dom flesta som försvarar detta är ute efter, den om stereotypen av den "fina oskuldsfulla flickan" som "överlämnas av sin far". Och skulle alla dessa försvarare tala lika högt om fritt val om en vände på allt kring könskodningen? Nej jag tror knappast det, utan det här som händer blir en ursäkt för många att just få leva ut sina könskonservativa föreställningar. För detta är som med så mycket annat, det blir inte "riktigt och fint" fören det handlar om könskonservatism. Fören allt är efter den vanliga heteronormativa föreställningen om sexualitet och kön. Skulle lika många försvara det och se det som något fint om det handlade om oss HBTQ personer? Nej jag tror knappast det.

För det är som med många som ser sig som progressiva som kan bli så heteronormativa och konservativa när det kommer till dessa så kallade "traditioner". Det är som när personer talar om att inte köna när det exempelvis handlar om kläder, men är å andra sidan helt beredda att följa könsnormativa klädkoder på en fest. För då blir det "på riktigt" då räknas helt plötsligt inget annat än könskonservatism och heteronormativitet och alla andra HBTQ personer som går emot och vill utmana och faktiskt bara få vara sig själva! Inte längre räknas.


3 kommentarer:

  1. Henrik: Jag tillåter inte antifeminist propaganda här eller HBTQ fobi. Sådant raderar jag direkt.

    SvaraRadera
  2. =) Hur fick du ut det av den texten? Men tack igen för att du bevisar min tes.
    Förlegade var ordet.
    Ni behöver finna en fight som ni kan underbygga med vettiga tankar. Inte bara hoppa på allt helt slentrian...

    SvaraRadera
  3. Henrik: Vad är det som är förlegat? Att kvinnan är myndig? Att mannen inte är tvingad att ta allt ansvar för henne? Vad?

    SvaraRadera

Jag tillåter numera även anonyma kommentarer, som ett test så länge. Blir det för mycket troll så stänger jag (igen) ner den funktionen. Och jag granskar också alla inkommande kommentarer innan jag släpper igenom dom. Och till anonyma - skriv gärna ett namn. Det blir lättare med eventuell diskussion då.

Och läs gärna mina regler för min blogg.