söndag 23 maj 2010

Arbeta för ett jämställt föräldraskap

I en artikel skriver Gudrun Schyman om individualiserad föräldrarförsäkring. Artikeln är också ett bemötande av det resonemang som Göran Hägglund har fört fram nyligen och förut flera gånger, där han då försöker få det till att KD vill ha frihet och "inga pekpinnar" och liknande. Men verkar själv omedveten om strukturella problem, om alla könsnormer som begränsar och dömer individer just utefter det förväntade könet på individen. Eftersom det finns en förväntan vad en individ "ska" och inte "ska" göra, som också i sin tur brer på fördomar. Hur går det att tala om frihet när individen begränsas såhär av så många olika patriarkala värderingar? Nej precis, det går inte att göra det.

Men detta är inget nytt, det är som det där med "verklighetens folk" som exkluderar alla som inte är "normala" och det räcker med att läsa allt det anklagande som kommer mot individualiserat föräldrarförsäkring, där dom som argumenterar emot den visar på dålig eller ingen förståelse för just könskonservatism och det strukturella och alla förväntningar och begränsningar. Få verkar ens tänka över hur könat allt är, det bara "är så" får en höra. Eller "det är naturligt".

Andra som skrivit om det här:
Veronica Svärd, Tiarafeministen, Emma in the city, Maria Borgström.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag tillåter numera även anonyma kommentarer, som ett test så länge. Blir det för mycket troll så stänger jag (igen) ner den funktionen. Och jag granskar också alla inkommande kommentarer innan jag släpper igenom dom. Och till anonyma - skriv gärna ett namn. Det blir lättare med eventuell diskussion då.

Och läs gärna mina regler för min blogg.