lördag 29 maj 2010

Mera om så kallade "skämt", "ironi" och "satir".

Jag undrar, vad är det med dom som så alltid ska slänga fram diverse negativa, föraktfulla och hatiska saker, och som så ofta blir kvinnoförnedrande, rasistisk och HBTQ fobisk smörja, och som sedan försvarar det genom att säga något i stil med: "Ja men det är ironi/satir!". När det inte finns nått i det dom skriver som visar något annat än att dom vill få sprida sin negativa attityd, utan snarare blir det en ursäkt för att försvara just deras egna negativa attityder.

För det blir ett sätt att ursäkta deras skitkastande som då riktar sig till den underordnade gruppen, till dom som har det sämre, till dom med mindre privilegier. Och det blir så tröttsamt, och löjligt, när dom börjar snacka skit om att: "alla är så pk så därför så vill jag bete mig såhär mot dessa grupper", för att dom tror att dom är "edgy/hippa/roliga", så brukar dom också anse att dom sitter på "sanningen" om vad som är "humor" osv.

Och än mer tröttsamt blir det när det handlar om personer som själva ser sig som progressiva, som feminist, som antirasist, etc. Vad hoppas dom åstadkomma? Annat än att visa dom inte bryr sig ett skit och hur löjliga dom själva framstår alltså, samt visa att dom inte har någon förståelse för detta med kontext som handlar om förtryckande strukturer.

Och att också visa deras vilja till att försöka provocera andra inom den grupp som dom anser sig tillhöra. Vilket märks när dom slänger fram diverse dåliga ursäkter som exempelvis: "ja men ni är så tråkiga så jag måste röra om lite då och då, annars blir ni så pk". Såklart att dom aldrig anser sig vara den som beter sig illa, det är alltid alla vi andras fel; "ni har ingen humor", etc.

Några länkar:
Har skrivit om detta med "humor" förut; Mera om så kallad "humor"
och; Sammanställning om så kallad "humor".
Och en länk som handlar om hur kvinnoförnedrande "skämt" ökar diskriminering för att dom förstärker och ursäktar fördomar.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag tillåter numera även anonyma kommentarer, som ett test så länge. Blir det för mycket troll så stänger jag (igen) ner den funktionen. Och jag granskar också alla inkommande kommentarer innan jag släpper igenom dom. Och till anonyma - skriv gärna ett namn. Det blir lättare med eventuell diskussion då.

Och läs gärna mina regler för min blogg.