onsdag 19 maj 2010

Namnbyte och namnlagen.

Läste för flera veckor sedan en artikeln som tog upp detta om namnbyte, jag har skrivit om det förut och om det som hända förra året och att namnlagen ska ändras i och med detta. Men det jag tänkte på nu var att det visst fortfarande är så att en inte får byta förnamn om en inte också har genomgått könskorrigering, vilket var precis det som skulle förändras. Så jag undrar varför det fortfarande är så att en individ måste välja ett könsneutralt om dom vill byta förnamn. Artikel handlar om Jonah Nylund, som alltså inte genomgått hela proceduren med könskorrigering men ville byta redan nu, samtidigt som han ser sig som både kvinnan och man, eller inget av det. Detta är också något som än mer visar på hur fler inte vill ha antingen eller, eller både och, och se sig själva som just en trans person, eller tredjekön.

Som det är idag så är samhället könat, att därför vilja bemötas som tredjekön eller liknande, det ses negativt på. många kan visserligen säga att dom inte bryr sig, men ändå så finns tankarna och ifrågasättandet där. Och deras egna handlar som visar på att dom anser sig ha tolkningsföreträde över någon annans könsidentitet, och deras "argument" vilar så ofta på "normalt" resonemanget.


4 kommentarer:

  1. Hej!

    Det är inte alls längre så att en person måste välja ett könsneutralt förnamn. Efter att beslutet kom i högsta domstolen skickade jag direkt in en ansökan att få byta till väldigt könskonträra förnamn och fick genom det utan problem, trots att jag hade minst tre år kvar tills rättsliga rådet säger sitt.
    Det finns också flera andra som jag vet har bytt till könskonträra förnamn utan problem.

    Så det är absolut inga problem att byta förnamn utan att först fått godkännande från rättsliga rådet.

    SvaraRadera
  2. Ah okej, skönt att höra att det går att ändra förnamn nu :)
    Jag undrade också när ändringen skulle gå igenom, och när skatteverket skulle erkänna domen och låta individer få välja namn.

    SvaraRadera
  3. Aha, skatteverket ändrade sin praxis omedelbart och PRV gjorde detsamma några dagar senare.
    Det hela gick överraskande fort och jag bevakade det nog för jag ville gärna själv byta förnamn. :)

    SvaraRadera
  4. Bra att dom ändrade direkt :)
    Då var det ju fel som det stod i artikeln, och att i så fall så får en ju välja ett namn oavsett om det ses som könsneutralt.

    SvaraRadera

Jag tillåter numera även anonyma kommentarer, som ett test så länge. Blir det för mycket troll så stänger jag (igen) ner den funktionen. Och jag granskar också alla inkommande kommentarer innan jag släpper igenom dom. Och till anonyma - skriv gärna ett namn. Det blir lättare med eventuell diskussion då.

Och läs gärna mina regler för min blogg.