söndag 2 maj 2010

Partier och HBTQ politik.

Har tänkt på detta med partier och hur mycket dom vill lägga ner för att göra det bättre för HBTQ personer. Och något som fått mig funderar är varför det finns dom som är villiga att rösta på partier som inte företräder dom alls som HBTQ personer, utan snarare kan representeras av personer som är HBTQ fobiska. Läste detta igår: "Dålig transpolitik hos moderaterna".

Den visar just hur dåliga dom är på frågor som berör trans personer tillsammans med kd och sd.
Och det visar hur också på hur många som visst röstade på moderaterna i en enkät som dom hade. Men sen så funderar jag på hur mycket allvar en kan ta denna enkät vilket även artikeln tar upp. Jag menar det räcker med att titta på sidor som newsmill för att förstå hur många det finns där som röstar på sådant som dom nog tänker provocerar folk mest. För den sidan har väldigt många antifeminister, konservativa, rasister och HBTQ fobiska personer som skriver i kommentarerna, och som sedan försöker att få det till att "dom minsann bara talar för dom flesta", äh säger jag.

Jag funderar också, varför var Fi inte med? Vilket förövrigt känns typiskt när det gäller media och liknande att utelämna Fi.

Här är också en motion, om det inte finns en annan så rätta mig om jag har fel: Länk. Såg att i artikeln tog dom inte med detta med den tvångssterilisering som finns idag, men tänker att dom menar denna motion.
För exempelvis om en trans person vill fortsätta med hormonbehandlingen så kan hen bli nekad att få fortsätta om hen inte samtidigt går med på att hela könskorrigeringen. Jag har hört att det inom delar av landet så "kan" en transexuell kvinna och man få fortsätta ändå men det är visst väldigt olika. Sen är jag medveten om att det också talas om att alla dom risker som finns med hormonbehandling ökar om en inte genomgår sista delen, nämligen operationen. För det handlar om att kunna ge mer valfrihet, för alla trans personer vill inte genomgå hela delen.
Men som det är idag så baseras det på en svartvit syn, en syn som handlar om kön. En trans person förväntas anpassa sig till "antingen eller". Om hen anser sig vara tjej eller kille men vill inte fortsätta med hela eller ser sig som tredjekön eller liknande så är risken stor att hen helt ignoreras.

Edit: Jag skrev också tidigare om något som vänsterpartiet ville göra: "kvinna, man - eller vad?" Vilket hjälper dom som anser sig vara tredjekön.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag tillåter numera även anonyma kommentarer, som ett test så länge. Blir det för mycket troll så stänger jag (igen) ner den funktionen. Och jag granskar också alla inkommande kommentarer innan jag släpper igenom dom. Och till anonyma - skriv gärna ett namn. Det blir lättare med eventuell diskussion då.

Och läs gärna mina regler för min blogg.