måndag 7 juni 2010

Homofobi och könskonservatism bland religiösa ungdomsförbund.

Det handlar nyligen om en granskning av religiösa ungdomsförbund som har visat att flera av dom diskriminerar och uttalar sig föraktfullt mot homosexuella, blandannat uttalanden att dom inte får ha vissa poster inom förbundet eller att dom behöver "söka själavård" eller "leva i celibat" kommer fram. Och dessa förbund har könskonservativ syn, konservativa värderingar som handlar om "kärnfamiljen" och giftermål. Dessa förbund har fått 48 miljoner i bidrag, ett grundkrav ska vara att förbunden är fritt från diskriminering, vilket det nu visar sig att dom inte är. Därför undrar jag, hur dom kan få detta bidrag?

Nu kommer en utredning av dessa förbund göras. Jag undrar dock också om något kommer att hända, kommer bidrag att inte ges ut något mer? För det handlar om att dom diskriminerar och därför så ska dom inte få något bidrag heller.

Lilith Svalin skriver mer om detta och skriver också om Göran Hägglund som fortsätter på sin "verklighetens folk", sin könskonservatism om"kärnfamiljen" att homosexuella inte ska få skaffa barn samt att han är emot könsneutralt äktenskap. Det gamla vanliga med andra ord.
Fi Västra Götaland skriver också om detta och om Göran Hägglunds uttalanden och hur han bedriver en valrörelse mot jämställd föräldraförsäkring.


2 kommentarer:

  1. Den beska sanningen är väl att "verklighetens folk" inte bryr sig ett skit om de religiösa samfunden. Förutom möjligen att dörrknackarna är lite irriterande och samtidigt sorgliga.

    SvaraRadera
  2. Mm :/
    Jag hoppas något kommer att hända över detta, så att det inte blir att det blir tyst och inget händer.

    SvaraRadera

Jag tillåter numera även anonyma kommentarer, som ett test så länge. Blir det för mycket troll så stänger jag (igen) ner den funktionen. Och jag granskar också alla inkommande kommentarer innan jag släpper igenom dom. Och till anonyma - skriv gärna ett namn. Det blir lättare med eventuell diskussion då.

Och läs gärna mina regler för min blogg.