lördag 26 juni 2010

Kamp för kvinnors rättigheter,

Läste ett inlägg hos Lilith Svalin: Att blunda kvinnors rättigheter. Det tar upp G8 mötet i Ottawa och att det är första gången som den katastrof som mödradödligheten är - över en halv miljon kvinnor dör varje år och dödsfallen har med graviditet, födsel eller komplikationer inom dom 42 dygn efter graviditetens slut - kommer tas upp.
99% av dödsfallen sker i utvecklingsländer och då framförallt i Sydasien och i Afrika söder om Sahara.

Förut har alltså inte detta tagits upp. Vilket är det vanliga, att kvinnors rättigheter är det som sätts åt sidan, och det görs över hela världen. det är bara att titta i dåtid som nutid för att se att att kvinnors rättigheter anses inte vara "lika viktiga". Och händer det män något eller att dom gör något som är det just något som anses drabba allt och alla, medan det som drabbar kvinnor eller det kvinnor gör ses som just kvinnors problem. Det gamla vanliga - mannen som norm. Precis som med det mesta i samhället, oavsett vilket land det handlar om.

Det sorgliga och hemska är att värdlandet Kanada har beslutat att abortfrågan inte ska tas upp på mötet. USA's utrikes minister Hillary Clinton och Storbritanniens förra utrikes minister kräver att abortfrågan ska vara med. För mig känns inte detta förvånande då konservativa grupper reser sig allt mer i landet, och det känns allt mer som att det har med backlashen att göra. :(

Aborträtten behöver och ska finnas, och det är hemskt att allt fler väljer att blunda och låtsas om som att abortfrågan inte är viktigt.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag tillåter numera även anonyma kommentarer, som ett test så länge. Blir det för mycket troll så stänger jag (igen) ner den funktionen. Och jag granskar också alla inkommande kommentarer innan jag släpper igenom dom. Och till anonyma - skriv gärna ett namn. Det blir lättare med eventuell diskussion då.

Och läs gärna mina regler för min blogg.