onsdag 30 juni 2010

Sexualiserat våld och könsmaktsordningen i samhället.

Det patriarkala våldet, mäns våld mot kvinnor, könsmaktsordningen, det globala kvinnoförtrycket. Sådant som tyvärr för många inte förstår, eller inte vill förstå, istället kastas det skit mot alla som talar om det. Det räcker med att nämna det i diskussioner, eller exempelvis läsa kommenterar till artiklar som berör eller handlar om detta för att se olika personer, vanligtvis antifeminister, reagera och slänga ur sig diverse negativa påståenden för att se att oförståelsen är stor. Inte spelar det roll hur många gånger det förklaras heller, många vill inte se eller höra, inte höra talas om deras egna privilegier. Tyvärr så finns allt detta även bland dom mer medvetna och progressiva i samhället också, även bland som som säger sig har förståelse om och vara emot könsmaktsordningen. Jag har själv deltagit i debatter där detta förekommer för ofta.
Det räcker med att börja tala om mäns våld mot kvinnor för att andra kommer in i forumstråden och använder förminskande resonemang som tar bort fokus från kampen mot könsmaktsordningen och gör det till antingen något helt individuellt eller att det inte finns något könat med något, allt blir bara tillfälligheter enligt deras resonemang i slutändan.

Läste nyligen hos Jenny Westerstrand nyligen: "Lindberg och en tidsstudie" "Kvinnors fantasier - mäns gärningar och forskningens gräns" Det tar upp dom tingsrättsförhandlingarna i målet mot Göran Lindberg. Och där visar på detta med mäns sexualiserade våld mot kvinnor och alla dom vidrigheter som Göran Lindberg gjorde och föraktet som finns från personer som han. Och sådant här fortsätter att hända i samhället, samtidigt så är det få som vill tro på det, det ursäktas flera gånger om. Och det med samma förminskande och tillfällighets resonemang: "det är bara en enskild sjuk individ", och alla teorier och tankar som har med strukturellt förtryck att göra avfärdas, många vill inte se något mönster alls.

1 kommentar:

  1. Det som stör mig mest är att om "kampen" ger några bra resultat då vill alla vara med och ha en del av kakan även de som har motarbetat det hela.

    SvaraRadera

Jag tillåter numera även anonyma kommentarer, som ett test så länge. Blir det för mycket troll så stänger jag (igen) ner den funktionen. Och jag granskar också alla inkommande kommentarer innan jag släpper igenom dom. Och till anonyma - skriv gärna ett namn. Det blir lättare med eventuell diskussion då.

Och läs gärna mina regler för min blogg.