onsdag 9 juni 2010

Vestibulit, ett osynliggjort problem.

Vestibulit är något som många tusentals kvinnor lider av, det handlar om att slemhinnan vid slidmynningen är så så extremt känsligt att det ger starka smärtor. Det är något som är osynliggjort och som det talas extremt litet om. Vården har mycket okunskap och ger fel råd och fel behandling, som behandling mot svampinfektion med antibiotika vilket kan förvärra det hela ännu, och p-piller också ökar risken för svampinfektion och ju mer behandling mot svampinfektion desto känsligare och mer uppretade slemhinnor.
Detta skapa också mer press på många tjejer och kvinnor, en känsla av press och stress och att inte duga, och det har också att göra med normer kring sex, som penetreringsnormen där "normalt" sex är just penetrering. Uppdrag Granskning tar upp detta ikväll. Och Lilith Svalin och Elin Grelsson skriver mer om detta.

Jag hoppas nu att fler tar upp detta och att fler får veta och lära sig om detta så att det förändras nu!


2 kommentarer:

  1. Det är vansinnigt! Jag hoppades att någon skulle blogga om det idag för jag klarade inte av att titta på programmet. Jag blir så arg så det kokar och jag pallar inte det.
    Och det är inte nog med att de ger felaktiga råd, de skyller dessutom ALLT på tjejerna. Man har tvättar sig för mycket eller för lite och man har haft för mycket sex eller på fel sätt eller vad som helst som de hittar på. De tar ALDRIG sitt ansvar om p-pillerna de skrev ut och svampmedeln de rekommenderade.
    Och som terapimetod mot vestibulit får man höra att man ska "föda ett barn". Jag skojar inte, barnmorskor föreslår detta på allvar! Hur skaffar man ett barn när vestibuliten är så illa att sex är totalt uteslutet? (För att inte nämna att detta är ingen bra anledning till att skaffa barn.)

    De MÅSTE åtminstone informera tjejerna om biverkningarna som p-piller (och andra hormonella p-medel) kan faktiskt ha. Det är det minsta de borde göra, annars tycker jag de kan lika gärna säga upp sig för de kan inte göra sitt jobb.
    Det här är så sorgligt... Vestibulit går inte bort så lätt heller. Många tjejer har fått sina liv helt förstörda...
    Ursäkta den långa kommentaren...
    Tack för att du tog upp detta!

    SvaraRadera
  2. Förstår helt din ilska, blir själv så arg på att så få talar om detta och tar det inte på allvar :(
    Ja som det är nu så funkar det inte med tanke på felbehandlingar och felaktiga råd, och det blir bara värre för många som söker hjälp på grund utav detta.

    Och dom råden som du tar upp som en får hör gör mig bara så trött, ja snacka om att skuldbelägga tjejer och kvinnor för detta! :(
    Ja mer information behövs verkligen och jag hoppas det händer något nu.

    Och långa kommentarer gör inget alls :) och tack själv för att du skrev!

    SvaraRadera

Jag tillåter numera även anonyma kommentarer, som ett test så länge. Blir det för mycket troll så stänger jag (igen) ner den funktionen. Och jag granskar också alla inkommande kommentarer innan jag släpper igenom dom. Och till anonyma - skriv gärna ett namn. Det blir lättare med eventuell diskussion då.

Och läs gärna mina regler för min blogg.