lördag 10 juli 2010

"Alla är så pk!" - och liknande utryck.

Ja det är vanligt att höra det här idag, så vanligt så jag börjar märka att det även ökar bland dom som är medvetna om kvinnoförtryck, rasism, HBTQ-fobi, och förakt i samhället mot minoriteter.
Jag menar jag tycker en kan höra det oftare nu än för några år sedan, även bland allt fler medvetna och progressiva och från andra feminister, oavsett om det rör sig om forum eller bloggar. Jag funderar på varför det har blivit såhär.
Mina tankar är är att det har att göra med sådant som privilegier, "sköt dig själv och skit i andra" -tänkandet samt normer.

Det handlar om privilegier på så sätt att dom som själva inte blir utsatta för förtryck och diskriminering inte heller visar förståelse för hur andra utsätts, eller att dom själva inte förstår det just för att dom utsätts inte. Eller så blundar dom för det, dom vill inte själva se hur dom har privilegier utan skiter i andra. För dom som det är vanligt att höra sådant här snack om "alla är så pk" är dom som framförallt sprider kvinnoförakt, rasism, HBTQ-fobi, förakt, hatpropaganda, anti-feminism och konservatism. Och dom tillhör framförallt den privilegierade gruppen i samhället.

"Sköt dig själv och skit i andra" har jag skrivit om förut och det är något som sprider sig allt mer i samhället, ett samhälle som allt mer skuldbelägger individer genom att använda "personligt ansvar" resonemang. Och dom gömmer sig bakom välmenande ord för att göra det. Och då används i detta sammanhang sådant som "alla är så politiskt korrekta!" som ytterligare ett sätt att skuldbelägga och att slippa bry sig.

Att det har med normer att göra tycker jag en kan säga, och då menar jag att det börjar bli en norm att slänga fram "alla är så pk!" i olika frågor, fler tar efter och jag undrar om det är en slags version på att dom inte vill eller orkar bry sig som jag skrev ovan. Det används också på ett "jag är så edgy" sätt inom grupper mot andra i gruppen, i ett slags försök att provocera eller säga eller skriva något kontroversiellt inom gruppen i ett slags: "men jag bara säger som det ääää!".

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag tillåter numera även anonyma kommentarer, som ett test så länge. Blir det för mycket troll så stänger jag (igen) ner den funktionen. Och jag granskar också alla inkommande kommentarer innan jag släpper igenom dom. Och till anonyma - skriv gärna ett namn. Det blir lättare med eventuell diskussion då.

Och läs gärna mina regler för min blogg.