måndag 26 juli 2010

HBTQ-personer, vård, hälsa och bemötande.

En ny artikel idag: "HBT-personer får inte den vård de har rätt till". (dom skriver bara HBT men jag skriver även Q i slutet för just queer). Artikeln handlar om att vården har dålig kunskap eller ingen alls när det handlar om HBTQ-personer, hur en bemöts inom vården som HBTQ-person och den attityd som som en får, hur köns- och heteronormativ vården är, dom förväntningar och antaganden som finns och som är kopplade till kön, könsidentitet och könsuttryck. Hur HBTQ-personer diskrimineras. Och att många HBTQ-personer mår sämre, och drar sig för att söka vård på grund utav allt det här, vilket gör att dom mår ännu sämre.
Har själv erfarenheter, och kunskaper fattas väldigt ofta. HBTQ-personer är snarare dom som förväntas utbilda andra när dom bemöts inom vården. Förväntan och uppfattningar kring kön och sexualitet är stor och utbredd och fortsätter att pressa, hämma och döma alla andra som inte passar in i normen för kön och sexualitet.

2 kommentarer:

  1. Och så klagar folk på hbt-certifiering!

    Transvården är visserligen i en klass för sig så jag kanske har extrema erfarenheter (inte personliga, men genom vänner och partner), men det är sjukt hur dåliga de är.

    http://zettermark.blogg.se (jag har inget bloggerkonto så jag kan inte lämna länk där en ska)

    SvaraRadera
  2. Ja, och kritiken mot hbt-certifieringen är ytterligare ett exempel på när något hotar heteronormen och folk som slänger fram sina negativa attityder. Jag kommer ihåg någon artikeln för något år sedan då det handlade om en enda mottagning som hade fått detta, och det blev tjafs och HBTQ-fobi som kom fram och som visade på hur omedvetna folk är om heteronormen.

    Ja transvården behöver göras bättre. Till och med grundläggande saker som hur någon vill bli tilltalad är något som transvården inte lägger så mycket energi på. Och det är ju dom som ska hjälpa och vara en kontakt.

    Såg din blogg :)

    SvaraRadera

Jag tillåter numera även anonyma kommentarer, som ett test så länge. Blir det för mycket troll så stänger jag (igen) ner den funktionen. Och jag granskar också alla inkommande kommentarer innan jag släpper igenom dom. Och till anonyma - skriv gärna ett namn. Det blir lättare med eventuell diskussion då.

Och läs gärna mina regler för min blogg.