torsdag 15 juli 2010

Miss transsexual.

Handlar om: "Här är deltagarna i Sveriges första Miss transsexual" Och Trollhare har skrivit om det också. Vad tycker jag? Jag vet inte, eller jo det vet jag.

Det jag tänker på när jag läser om det är utseendeideal och könsnormer och hur det hämmar och pressar kvinnor. En rädsla också, och då i förhållande till det här att det blir snävare för fler transsexuella kvinnor, på grund utav förväntan att passa in i utseendeideal. För annars döms en för att en inte anses passa in i "riktig" kvinna idealet om hur en förväntas se ut som kvinna.
På samma gång så kan jag förstå dom som ser detta som nu händer som något positivt för att det handlar också om synliggörande, så att fler talar om det och blir mer medvetna.

2 kommentarer:

  1. jag måste ändå säga aytt jag är tveksam. å ena sidan är det bra att transkvinnor och transpersoner överhuvudtaget får synas. Å andra sidan kan det urarta till lättsam uddlös underhållning samtidigt som man precis som du skriver riskerar att förstärka skönhetsideal för transkvinnor och kvinnor överhuvudtaget.

    SvaraRadera
  2. Jag tänker på att det är bra med synliggörande, men jag är rädd för att detta kommer att göras på bekostnad av alla andra transsexuella som inte passar in i utseendeidealen. Detta med tanke på hur det ser ut i andra länder som har det här.

    Och så har vi det där med den exotisering och fetischering som finns av transsexuella, som görs av andra i samhället. Vilket skapar ännu mer problem för transsexuella.

    SvaraRadera

Jag tillåter numera även anonyma kommentarer, som ett test så länge. Blir det för mycket troll så stänger jag (igen) ner den funktionen. Och jag granskar också alla inkommande kommentarer innan jag släpper igenom dom. Och till anonyma - skriv gärna ett namn. Det blir lättare med eventuell diskussion då.

Och läs gärna mina regler för min blogg.