torsdag 22 juli 2010

Prostitutionsköpar-försvarande och "sköt dig själv och skit i andra" tänkande.

Läste idag denna artikel: "Debatt: Skrota sexköpslagen för kvinnornas skull". Efter att ha läst den så reagerade jag över att ungefär halva artikeln ägnas åt det vanliga "sexmoralist!", så tröttsamt. För vi andra har hört det tusentals gånger förut och det är samma snack som alltid.
Vidare så reagerade jag över att dom skriver om patriarkala föreställningar, men visar absolut ingen som helst medvetenhet om att dom själva inte bekämpar och kritiserar just patriarkala föreställningar i deras artikel, dom bygger däremot på det. Det för att dom i och med vad dom kritiserar och försvarar (prostitutionsköp) själva bygger på en patriarkal syn på kvinnan där hon förväntas "få" något för att "ge" något, en urgammal patriarkal syn på kvinnan. Var finns medvetenheten och förståelsen om detta i denna artikel? Ingenstans.

Och jag undrar över titeln till artikeln, om något så är det just prostitutionsköpare som hjälps av deras argument och att dom vill slopa sexköpslagen.

Dom visar inte mycket förståelse heller för att dom som inte har dom val som dom så gärna vill tala om, delvis det "fria valet" som alltid baserar sig på en "sköt dig själv och skit i andra" -syn. Att för andra handlar det om tvång och överlevnad. Istället väljer dom att lägga fokus på dom som har det bäst, dom som har mest privilegier.

Sen nämner dom Tyskland, och hur har det blivit där? Har synen och uppdelningen av kvinnor i hora/madonna minskat? Har hur könat det är i vilka det just är som är prostituerade och dom som är prostitutionsköpare ändrats? Minskar trafficking där? Osv. Vad jag läst förut så nej, det är inte något som har förändrats eller minskat där.

Sen finns det ingenstans i artikeln något problematiserade eller ens visat medvetenhet om den varufiering som sker av kroppen, och kapitalism. Och det är sorgligt och förvånande med tanke på att en av personerna bakom artikeln är vänsterpartist.

2 kommentarer:

  1. Ett intressant arguement är att om alla är med på det ska det vara okej och det är ju visserligen sant egentligen, men eftersom kvinnor och män inte är jämlika så är det ju inte okej.

    SvaraRadera
  2. Det är ju något som jag ofta tänker på när jag hör olika resonemang och argument från prostitutionsköpar förespråkarna, att så mycket verkar utgå ifrån att det redan är lika mellan kvinnor och män.

    SvaraRadera

Jag tillåter numera även anonyma kommentarer, som ett test så länge. Blir det för mycket troll så stänger jag (igen) ner den funktionen. Och jag granskar också alla inkommande kommentarer innan jag släpper igenom dom. Och till anonyma - skriv gärna ett namn. Det blir lättare med eventuell diskussion då.

Och läs gärna mina regler för min blogg.