torsdag 1 juli 2010

Rådande lag om transsexuella och könskorrigering måste ändras.

I en ny utredning gjort av Karin Lindell och på uppdrag av socialstyrelsen så föreslås att transsexuella ska slippa sterilisering och att få könskorrigerande behandling ska bli lättare. Ja verkligen, detta är något som det har dragits ut på länge, och fast det ha funnits förslag på lagändring så har inget hänt! Göran Hägglund, sittande socialminister, har inte gjort något heller att än att strunta i att förändra det till det bättre fast en utredning om detta har funnits länge. Sittande regering har inte gjort något för att förändra det här, annat än att bara dra ut på det hela tiden.

Som det är nu så handlar det om tvångskastrering och att en transsexuell person måste vara ogift, vill hen spara ägg eller spermier så tillåts inte det. En transsexuell person får exempelvis inte välja att inte genomgå någon slutoperation alls och enbart fortsätta med hormonbehandling, för då kan hen förvägras vidare könskorrigerande behandling. Det är allt eller inget som gäller - en svartvit och könskonservativ syn som ignorerar den transsexuellas identitet.

Länkar:
Utredningen. Trollhare.

4 kommentarer:

  1. Varför skall könsbyte alls
    vara tillåtet?
    Får det inte finnas en debatt
    kring dessa frågor?
    Nu verkar det bara vara den PK
    diskursen som gäller.

    SvaraRadera
  2. Transfobiskt snack är inte välkommet här. Och dom som vill bli tagna på allvar borde ta och lägga ner allt beklagande som: "alla är så pk".

    SvaraRadera
  3. Det känns så otroligt skönt att Socialstryelsen har kommit fram till så bra förslag och synpunkter. jag trodde faktiskt inte att man skulle göra det med tanke på förra utredningen - gjord av SOU om jag inte minns fel - var så fruktandsvärt dålig och fördomsfull.

    SvaraRadera
  4. Ja det är så positivt :)
    Har tagit för lång tid och jag läste förut om den förra utredningen och den var verkligen dålig, och hade ord om transsexuella som ses av dom flesta som stötande, förstår inte hur dom tänkte.

    SvaraRadera

Jag tillåter numera även anonyma kommentarer, som ett test så länge. Blir det för mycket troll så stänger jag (igen) ner den funktionen. Och jag granskar också alla inkommande kommentarer innan jag släpper igenom dom. Och till anonyma - skriv gärna ett namn. Det blir lättare med eventuell diskussion då.

Och läs gärna mina regler för min blogg.