söndag 25 juli 2010

Snack om feministers utseende och fördomar.

Så har det kommit en artikel som handlar om: "Den fula feministen - myten som vägrar dö". Jag förstår ju att hela poängen är att kritisera en fördom om oss feminister. Sedan tycker jag dock att det är sorgligt i hur det görs, i dom olika delar av kritiken, från artikeln:

"
Föreställningen om den fula feministen är inget nytt fenomen. Redan den första vågens feminister som verkade under förra sekelskiftet och kämpade för allmän rösträtt, blev hånade för sin maskulina framtoning. Detta trots att de flesta var borgarkvinnor som klädde sig i volanger och eleganta hattar just för att inte bli anklagade för att vara okvinnliga manshatare."

Grejen är den att samma sak görs i artikeln, delvis: "nej vi har inte orakade armhålor och ben minsann, vi ser ut som riktiga kvinnor". Det blir en bekräftelse av en kvinnlig stereotyp kopplat till utseendeideal i detta. På så sätt så skambeläggs dom feminister som inte passar in i utseendeideal i hur en "riktig" kvinna förväntas se ut.
Det jag tänker på då är att det blir mindre kritik mot den utseendeideals hets och skitsnack relaterat till utseende som slängs fram mot feminister, istället bekräftas alltså könsnormer kopplade till utseende.

2 kommentarer:

  1. Enkel lösning: sluta läs Aftonbladet...

    Men problemet är svårlöst, det bjuder liksom in till dubbelbestraffning: antingen är feministen "okvinnlig" dvs. det hon säger tas ej på allvar; eller så "är hon visst kvinnlig så det så" dvs. det hon säger fumlas bort och tas ej på allvar.

    Jag bara frågar mig när feminister ska börja sätta sin egen agenda och strunta i omvärldens fördomar.

    SvaraRadera
  2. Jo :P Men jag läser bara när det är bloggar kopplade till artiklar, läser inte alla artiklar utan bloggar som jag annars läser. Brukar titta in på dom där nyhets-bloggsidorna, som samlar massor med bloggar.

    Ja det är dubbelbestraffning precis som du skriver.

    Och jag blir än mer ledsen när en riskerar att hjälpa till att bygga på utseendenormer när kritiken är mer: "men nej vi är inte okvinnliga", än att den riktar sig mot utseendeidealen i det skitsnack som riktar sig mot oss. och många fler använder just det där som jag skrev i citat tecken, än att vända sig emot utseendenormerna. :(

    SvaraRadera

Jag tillåter numera även anonyma kommentarer, som ett test så länge. Blir det för mycket troll så stänger jag (igen) ner den funktionen. Och jag granskar också alla inkommande kommentarer innan jag släpper igenom dom. Och till anonyma - skriv gärna ett namn. Det blir lättare med eventuell diskussion då.

Och läs gärna mina regler för min blogg.