söndag 8 augusti 2010

Könsnormativa kläder för barn

Läste en artikel igår: "Tvinga inte barnen att klä sig efter kön". Den handlar om könsnormativa barnkläder och stereotyper som förstärks. Barn könas hela tiden, i allt möjligt, kläder är något sådant. Det Nina Ruthström skriver om känner jag igen, det räcker med att gå in i klädbutiker och titts på barnavdelningen för att se det. Det mesta är könat, i färger och symboler och vilka sorters kläder det rör sig om. Det sorgliga är att många ser det som "normalt", och frågar en varför så kan dom flesta inte svara på varför, det bara "är" så, enligt dom.

Sen finns det dom, som domj i kommentarerna till artikeln, som sprider den gamla vanliga konservativa smörjan "låt flickor och pojkar få vara flickor och pojkar". Hur vore det om dessa tänkte längre än deras bakåtsträvande idéer, låt barn få vara dom unika individer som dom är. Låt dom själva få välja kläder efter dom färger, och annat som könas, som dom vill. Istället för som idag då vuxna hämmar, pressar och även tvingar barn in i deras konservativa idéer och ideal. Det är som när samma grupp kastar skit på genusforskning och hur det är relaterat till skolan, dom anklagar oss feminister för allt möjligt och visar ingen som helst självreflektion över vad dom själva säger och gör, hur deras könsideal hämmar och pressar samt tvingar.

5 kommentarer:

  1. Kul att du gillade artikeln å namninsamlingen.
    Kul för mig att jag hittade din blogg. Feministbloggar kan jag inte få nog av!

    /
    http://bloggande.ninaruthstrom.se

    SvaraRadera
  2. En bra nyhet är att Polarn och Pyret har slutat att dela in sina kläder efter kön. Bra att i alla fall någon tänker utanför boxen.

    SvaraRadera
  3. nina_ruthstrom, tack! :)
    Ja det var en bra artikel, typiskt dock med den vanliga konservativa skitsnacket i kommentarerna. :(

    SvaraRadera
  4. Ja jag läste om att dom butikerna hade gjort en sådan ändring, men jag läst också att dom visst fortfarande delade upp i kön om en tittade runt på deras sida på internet.

    SvaraRadera

Jag tillåter numera även anonyma kommentarer, som ett test så länge. Blir det för mycket troll så stänger jag (igen) ner den funktionen. Och jag granskar också alla inkommande kommentarer innan jag släpper igenom dom. Och till anonyma - skriv gärna ett namn. Det blir lättare med eventuell diskussion då.

Och läs gärna mina regler för min blogg.