fredag 10 september 2010

Könskonservativa 50-tals ideal

Könskonservatism som ideal, eller något "nostalgiskt", börjar bli allt mer vanligt. I "det var bättre förr" tankegångar. Som exempelvis 50-tals hemmafruidealet som breder ut sig, återskapas i allt från mode till tv-program. Där det kopplas till att vara "perfekt" och ha det "perfekta" hushållet. Detta är något som skapar än mer press och stress på kvinnor att passa in i dom könade facken. En hel del kan nog bara vifta bort det som något "kul" samtidigt som förväntningarna finns där på att passa in i könsnormativa ideal.

För dessa 50-tals ideal existerar inte i ett vakuum, utan det handlar om könskonservatism som nu snarare glorifieras. Och med det så osynliggörs den press och stress som finns på kvinnor, på alla dom som inte vill passa in i dessa könade fack. Detta har också att göra med privilegier, alla dom som inte har detta "val" att göra något "kul" kopplat till en slags bakåtsträvande tankegång, för dom är det redan vardag eftersom könskonservatism pressas på dom på många olika sätt.

En artikeln jag läste för ett tag sedan handlar om sådant här: "Moderskapet håller på att utplånas". Den visar också på detta med osynliggörande eftersom retoriken som används har att göra med "fritt val" etc. När det räcker med att mönstren i hur könat det är med vilka det är som förväntas vara hemma och vilka som jobbar.

2 kommentarer:

  1. Det finns ju en dubbelhet i det där emd att gå tillbaka till det gamla. Att sylta, safta, baka sitt eget bröd är visserligen bra för miljön och det är positivt, men det finns ju också en risk i att det är kvinnornas ansvar att göra det vilket binder dem vid hemmet ännu mer.

    SvaraRadera
  2. Jo jag kan förstå det med att det är bra för miljön och att det finns en hel del som gillar det för dom får arbeta med något istället för att exempelvis köpa redan färdig mat och så.

    Men som du säger så är problemet att just får arbeta med händerna och fixa hemma på detta sätt är så könat. Och alla förväntningarna skapar mer press på kvinnor att vara "perfekta" denna tid så könskonservatism verkar vara på återgång :(

    SvaraRadera

Jag tillåter numera även anonyma kommentarer, som ett test så länge. Blir det för mycket troll så stänger jag (igen) ner den funktionen. Och jag granskar också alla inkommande kommentarer innan jag släpper igenom dom. Och till anonyma - skriv gärna ett namn. Det blir lättare med eventuell diskussion då.

Och läs gärna mina regler för min blogg.