tisdag 14 september 2010

Samma gamla objektifiering och könskonservatism

Detta: "Kvinna strippade hos vänsterpartiet" och "Strippar - på vänsters familjefest" men hur fasiken tänker dom som är bakom detta?
Det går inte anser jag att försvara det genom att säga att det var "burlesk show" eller börja ursäkta det med att kalla det "humor" eller vilka undanflykter som används, dom som gör så idar bara på deras ickeförståelse för den objektifiering som sker av kvinnan i samhällets alla plan.

Och dom anledningar jag har hört, från just personer som säger sig annars vara emot både könskonservatism och heteronormen, går ut på:
"Ja men det är det fria valet" "kvinnor av alla storlekar är välkomna så vi dömer inte"
"kvinnor får vara hur sexiga objekt dom än vill, det är inte för männen detta görs för framför allt andra kvinnor"
"dessa kvinnor är feminister/queer/liberala och tar bara fram sin innersta sexighet/kvinnlighet"
"Det är inte striptease eller porr, det är burlesk"
etc, etc.

Jaha, och att det är just könat, könskonservativ och heteronormativt det skapar inga som helst problem? Att det har att göra med en patriarkal syn på kvinnan där hon reduceras och framställs som ett objekt där hennes åtrå förväntas komma ifrån att hon blir åtrådd av andra - det är inga problem? Sorgligt för dom som inte anser det, för det är problem, det är könskonservativt, det anspelar på en konservativ stereotyp av kvinnan, det blir budskapet som sänds ut också.

Att sedan kalla det feministiskt eller queer förändrar inte detta budskap. Att "kvinnor av alla storlekar är med" är också något som inte förändrar hur könskonservativt och könat det är, smal eller rund så är det samma gamla objektifiering som alltid.

1 kommentar:

  1. Du har rätt. Det är samma gammla obejktifiering i alla fall även om kvinnor i alla storlekar får vara med. Det är ju fortfarande en könad grej som kvinnor gör men inte män.

    SvaraRadera

Jag tillåter numera även anonyma kommentarer, som ett test så länge. Blir det för mycket troll så stänger jag (igen) ner den funktionen. Och jag granskar också alla inkommande kommentarer innan jag släpper igenom dom. Och till anonyma - skriv gärna ett namn. Det blir lättare med eventuell diskussion då.

Och läs gärna mina regler för min blogg.