måndag 4 oktober 2010

Det allt mer nyliberala samhället

Läste denna artikel av katarina Wennstam för ett tag sedan: "kvinnor blir rättslösa när sex övergår i våld", många kritiserar enbart artikeln, ens utan att tänka efter verkar det som om en läser det som har skrivits.

När jag läser denna och andra artiklar samt blogginlägg om detta så blir jag så innerligt trött på den i mitt tycke nyliberala syn som råder kring sådant här. Medvetenhet om maktstrukturer och -aspekter verkar knappt finnas, eh heller hur individer styrs och pressas in i olika saker och hur jädrans illa personer mår och hur det påverkar och styr. Inte heller sträcker sig tankarna mer än till det individualistiska - ofta från personer som talar om individen men är lika snabba med att slänga fram biologistisk och konservativt dravel för att rättfärdiga vad som helst.

I ett samhälle med en allt mer "sköt dig själv och skit i andra" -syn så förvånar mig inte sådant här, det gör mig bara deprimerad. Individen försvinner allt mer i denna anti-feministiska nyliberala och kapitalistiska smörja där personer inte blir dom unika individer dom är utan produkter, varor och tjänster. Något som sex exempelvis frånkopplas från individen och val som hen gör anses göras i vakuum utan något som påverkar, styr och pressar hen i olika riktningar. Och typiskt är det när allt fler använder sig av kampen för kvinnans fria sexualitet för att göra detta på :(

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag tillåter numera även anonyma kommentarer, som ett test så länge. Blir det för mycket troll så stänger jag (igen) ner den funktionen. Och jag granskar också alla inkommande kommentarer innan jag släpper igenom dom. Och till anonyma - skriv gärna ett namn. Det blir lättare med eventuell diskussion då.

Och läs gärna mina regler för min blogg.