måndag 25 oktober 2010

Könskonservatism inom EU del 2

Jag har skrivit om det här tidigare. Och nu har alltså röstningen gått igenom och det blir än längre obligatorisk mammaledighet. Här är några artiklar om detta som är mer kritiska och Eva-Britt Svensson från vänsterpartiet är kritisk. Samt en artikel, och några till i den som den av två social demokrater, som är positiva. Personligen som en kan se av mitt tidigare inlägg så är jag kritisk - för det baserar sig på könskonservatism samt att det återskapar och bekräftar en konservativ syn på kvinnor och män. Jag förstår inte hur en kan se det som ett "missförstånd" såsom Sanna Rayman är inne på. Det är könskonservatism oavsett hur argumentet vänds och vrids på, förklara annars varför det är obligatorisk mammaledighet?

Att den bakom det hela, Edite Estrela, som bland annat sa när det blev debatt om detta förslag: "Vi måste utmana det könstereotypiska föreställningarna!" Annika Ström Melin tar upp det i sin artikel, sägs vara för en progressiv syn förändrar inte det faktum att dom könsföreställningar som hen säger sig vilja utmana också är dom som hen nu förstärker än mer. Så bakvänt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag tillåter numera även anonyma kommentarer, som ett test så länge. Blir det för mycket troll så stänger jag (igen) ner den funktionen. Och jag granskar också alla inkommande kommentarer innan jag släpper igenom dom. Och till anonyma - skriv gärna ett namn. Det blir lättare med eventuell diskussion då.

Och läs gärna mina regler för min blogg.