torsdag 4 november 2010

Återgång till könskonservativa ideal

Jag har skrivit om detta förut. Det handlar om den backlash som råder i samhället, den backlash om har pågått sedan redan tidigt 90-tal minst mot feminism. Det har skrivits allt mer om hemmafru-ideal trenden det senaste året, Amanda Svalin skriver om det. Jag skriver själv om det i det tidigare inlägget.

Det är för mig en del av just den backlash som råder och där tänket: det-var-bättre-förr-och-tar-rättigheter-för-givet. Där också privilegier visar sig, omedvetenhet också om just privilegier. Detta hemmafru-ideal hejas hela tiden på av exempelvis diverse serier i populärkulturen och individer och grupper som ställer sig bakom detta och gång på gång visar sin könskonservativa syn på kvinnor och män.
Dom visar också en oförståelse för maktstrukturer och normer och hur det påverkas och styr individer i deras vardag. Ofta visas det med att det sker en individualisering av könsnormer och strukturer, där ansvaret läggs på individen istället för att diskussion utgår ifrån hur individer påverkas och styrs och att det knappast handlar om något så rejält förenklat som att individen bara kan välja hit och dit. Det är mycket mer komplext än så. Att då inte ta hänsyn till påverkan på individen och hur hen styrs osynliggör då strukturer.

Min erfarenhet efter att ha läst på olika bloggar, och liknande, om exempelvis hemmafru-idealet är att rätt många gärna individualiserar det hela, ska tilläggas att det är bloggar av personer som annars har denna medvetenhet om just könsnormer och strukturer.
Flera talar även om att det sker i debatten en nedvärdering av det som ses som kvinnligt i samhället, ja det sker en sådan nedvärdering hela tiden i samhället. Att det även sker i denna debatt, visst det utesluter jag inte för jag vet att det är komplext, men det är inte det som det handlar om när fler av oss andra problematiserar detta könskonservativa ideal. För det handlar om att vi vänder oss emot ett glorifierande av könskonservatism som sker där då denna könskonservatism som påverkar och styr individer och alla dom konsekvenser som kommer av det osynliggörs genom ett individualiserande i debatten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag tillåter numera även anonyma kommentarer, som ett test så länge. Blir det för mycket troll så stänger jag (igen) ner den funktionen. Och jag granskar också alla inkommande kommentarer innan jag släpper igenom dom. Och till anonyma - skriv gärna ett namn. Det blir lättare med eventuell diskussion då.

Och läs gärna mina regler för min blogg.