fredag 19 november 2010

Jag förstår inte.

Jag förstår inte när personer som säger sig vara emot:
Hora/madonna indelningen av kvinnor, där kvinnor döms för sin sexualitet.
Att kvinnor reduceras till sexobjekt där just personen göms bakom en könsstereotyp av kvinnan och där kvinnan värderas enbart för sin kropp eller en kroppsdel.
Att en kvinna döms så fort hon har en attityd som inte passar in på "snälla flickan" idealet.

Som sedan inte reagerar det minsta när exempelvis orden "hora" och "bitch" används som beskrivning av kvinnor av personer och som, om dom ens ifrågasätts, sedan försvarar den med "men jag talar inte om alla/er kvinnor utan om dom där andra kvinnorna", och "dom där andra" som delar upp kvinna i hora/madonna och/eller dömer kvinnor som inte har en "snälla flickan" attityd. Som inte reagerar särdeles mycket eller alls när dessa ord, samt liknande, används slentrianmässigt om kvinnor i exempelvis porr, musik, spel, etc.

Because, yeah that will definitely change shit inte this patriarchal world right? *trött*

Personer som inte heller reagerar när kvinnor framställs som enbart sexobjekt i exempelvis reklam, eller i filmer, tidningar, spel, tv, musik, eller vad fan det gäller för misogyn skit. utan igen, dom reagerar inte nämnvärt, eller rent av försvarar det.

*sigh*

Vad är det som gör det?
Är det för att dom gillar det (med det så menar jag exemplen ovan med tv, spel, musik, filmer, etc) som gör att dom väljer att blunda i det genom att helt skita i det misogyna?
Är det för att dom väljer att använda sig av individualisering av det som dom gillar och på så sätt så behöver dom inte tänka efter det minsta? och att dom sedan rättfärdigar det misogyna med: "men det är inte mig dom talar om", och: "nä jag har inget emot orden bitch/hora/etc" att orden används i samhället på ett kvinnofientligt sätt det spelar visst helt plötsligt ingen som helst roll för att dom orden inte gör något för dom själva.
Eller är det för någon annan anledning?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag tillåter numera även anonyma kommentarer, som ett test så länge. Blir det för mycket troll så stänger jag (igen) ner den funktionen. Och jag granskar också alla inkommande kommentarer innan jag släpper igenom dom. Och till anonyma - skriv gärna ett namn. Det blir lättare med eventuell diskussion då.

Och läs gärna mina regler för min blogg.