tisdag 23 november 2010

Objektifierings-normen i samhället och kulturen.

Något som jag brukar skriva om är objektifieringen av kvinnan i samhället, och hur djupt det ligger i kulturen. Det finns där hela tiden i alla möjligt - filmer och musik, litteratur, konst, spel, tv, etc, etc. Det bärs hela tiden upp av populärkulturen.

Något jag rätt ofta märker är just hur djupt det sitter bland folk, det tas för givet att kvinnan ska reduceras till sexobjekt som "underhållning" för andra att titta på. Även om en del är mer eller mindre kritiska så finns det även där bland dom själva faktiskt. Ta som exempel den vanliga "tv-underhållningen" och exempelvis program där kvinnor och män sjunger, eller otaliga musikvideos - vilka är det framförallt som dansar i bakgrunden oavsett om det är kvinnor eller män som sjunger? Ja det är kvinnor. Och här kan en få höra som ursäkt: "men det hör till! Kvinnor och män vill titta på tjejer som dansar i hotpants!" Det liksom "bara är så". Och såhär är det överallt och om allt möjligt, och ursäkterna för att försvara det finns det gott om. Tröttsamt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag tillåter numera även anonyma kommentarer, som ett test så länge. Blir det för mycket troll så stänger jag (igen) ner den funktionen. Och jag granskar också alla inkommande kommentarer innan jag släpper igenom dom. Och till anonyma - skriv gärna ett namn. Det blir lättare med eventuell diskussion då.

Och läs gärna mina regler för min blogg.