lördag 25 december 2010

Det gamla vanliga anklagandet om "offerkofta"

Ja jag gissade på att det skulle komma mer sådant här. Den gamla vanliga, när många kvinnor, och även män, nu talar om det och vill kunna skapa förändring - så kommer det vanliga snacket: "var inte ett offer" "sätt inte på dig offerkofta!". En kunde se det på twitter ibland och från vissa, alltid samma nyliberala och antifeministisk, bloggar som alltid anklagar kvinnor och feminister för allt möjligt. Kvinnor gör alltid fel i deras ögon, denna artikel tillsammans med annat som sagt senaste tiden visar på det. Kvinnor får inte ens vara offer, det alltid komma beklagande om "var inte offer" så fort något görs. och sådant kommer från personer som helst av allt verkar vilja att kvinnor ska vara tysta och sitta och göra inget.

Sen undrar jag vad Sakine Madon menar när hen skriver "Ingen avviker eller säger något kontroversiellt. Alla ska tycka "rätt", ingen får problematisera för mycket." Det har sagts rätt mycket kontroversiellt - från nyliberaler och anti-feminister som trivialiserar våldtäkt, övergrepp och sextrakasserier och hånar personer som talar om det. Det har varit skitsnack som "gör det för husfriden" om exempelvis att en personer har sex med en annan när hen sover eller att hen inte vill ha sex, då har det skitsnacket kommit upp. Eller till att håna genom att tala om "men då måste vi ha kontrakt i sängen!" och liknande jädra trams. Nej jag undrar vad som menar med att "ingen avviker eller säger något kontroversiellt" för vi har hört det gamla vanliga patriarkala tankegångarna i denna diskussion. Vad vill Madon då? Att alla som berätta om sina hemska erfarenheter ska ifrågasättas och inte tros på? Att en ska få höra det vanliga om hur en klär sig och beter sig? Etc.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag tillåter numera även anonyma kommentarer, som ett test så länge. Blir det för mycket troll så stänger jag (igen) ner den funktionen. Och jag granskar också alla inkommande kommentarer innan jag släpper igenom dom. Och till anonyma - skriv gärna ett namn. Det blir lättare med eventuell diskussion då.

Och läs gärna mina regler för min blogg.